Oväder

Ett nytt regnoväder är på ingång, där SMHI utfärdat klass 2 varning. Skövde är en bra stad att bo i vid oväder, Billingen skyddar från hårda västliga vindar, alla oväder kommer från väster. Skövde ligger högt, och risken för översvämningar är minimal, utom för stadsdelen Östermalm, där jag inte bor.

Jag fascineras och njuter av oväder, när man själv sitter torrt och säkert och kan se skådespelet.

Jag minns ett häftigt åskoväder vid Balatonsjön. Vi satt i en bergsby på norra sidan på en veranda med tak och smuttade på torrt vitt vin från trakten.
Jag hade milsvid utsikt, och såg blixten slå ner flera gånger i samma åskledare. Skådespelet varde 2-3 timmar.

Jag kände mig upprymd, naturens krafter och insikten om hur skör tråd livet hänger på.

Jag sitter nu på balkongen och blickar ut över himlen ovanför Billingen. Det är vindstilla, himlen är blyerstgrå med hotfulla mörka stråk.
Om några timmar brakar det loss, uppemot 100 ml kan det bli, närmaste dygnet. För bara några dagar sedan kom en hel månads regn på ett dygn i vissa delar av södra Sverige.

Förra regnet orsakade sommarens andra förkylning hos mig, jag cyklade hem blöt in i märgen, kraftigt nerkyld tog jag ett hett bad och en kopp te, det hjälpte inte, förkylningen var ett faktum.
Jag får skylla mig själv, en hygglig arbetskamrat erbjöd skjuts i sin bil, men idiotiskt envis som jag är skulle jag bara cykla, sådan är jag.

Det som inger obehag är om dessa oväder är en försmak av vad som komma skall som en konsekvens av växthuseffekten.

Den nyss avlidne författaren Norman Mailer var pessimistisk på sin ålders höst. Han menade att mänskligheten är dopad av flödande olja och att apokalypsen väntar.

Vi behöver ny teknik utan CO2 utsläpp. Det är redan på gång, frågan är om det inte redan är försent. Naturen kommer alltid överleva, frågan är om mänskligheten gör det.

Varför diskuteras inte jordens överbefolkning? Kina har som enda land haft effektiv födelsekontroll, och kunde haft ett ännu värre läge.
Nu senast i OS samanhang har Kina fått kritik för detta. Tvärtom, Kina borde få en eloge för detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0