MG

MG är klassisk brittisk tillverkare av sportbilar. På den tiden det begav sig gjorde man prisbilliga, körglada sportbilar, ett koncept som idag endast förvaltas av Mazda MX-5.

Jag har länge varit förvånad att ingen seriös konkurrent till Miata inträtt på scenen.

När BMW i mitten av nittiotalet köpte Rover, följde ett antal avsommnade brittiska märken med på köpet. Triumph brydde man sig inte om att återuppliva, däremot MG, där man lanserade mittmotorbilen MGF.

Designen var helrätt, tyvärr var resten riktigt kasst, och MGF gick i graven när BMW sålde Rover till kineserna för symboliska 1 pund.

Jag blev idag riktigt glad när jag hörde att MGF återuppstår från de döda och snart åter produceras i MG:s klassiska fabrik i Longbridge.

Alla delar görs i Kina, monteringen sker i Longbridge.

Jag hade för ett antal år sedan det tvivelaktiga nöjet att köra en MGF på Mantorp. En kass bil: Lynniga vägegenskaper, opålitlig Rover K- motor, och en växellåda som inte hör hemma i sportbil.
Nej tack! var mitt omdöme och jag återvände tacksam till min Miata.

Kanske finns nu anledning att tänka om. I England, som har erkänt höga bilpriser kommer nya MGF kosta runt 200.000 kr.
Kan kineserna fixa bilen, så den hamnar nära miataklass, kan den bli en seriös utmanare.
Många bilar är redan bokade, trots att inga ännu är levererade.

Det skrattas med rätta åt kinesisk bilindustri idag, frågan är bara hur länge. Ingen skrattar längre åt japansk eller ens koreansk bilindustri.

Hoppas på framgång, det behövs fler roliga bilar i överkomlig prisklass. Lotusbaserade Caterham går som tåget och självaste Lotus går lysande med malaysiska ägare. Fast de är förstås dyrare och exklusivare.
Lotus har har även satsat på miljövänlighet, så tagelskjortan måste inte nödvändigtvis på för sportbilsälskare.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

He he :) Tack för informationen.



Den var riktigt snygg, av äldre modell och i synnerligen gott skick.



Ha de Joakim

2008-08-06 @ 12:04:49
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0