Kundservice

Jag har stört mig på några dåligt synkroniserade trafikljus i min stad, och skickade häromveckan ett mail till kommunen med mina synpunkter.

Jag fick ett rappt och tillfredställande svar. Samma sak kan jag säga om Skatteverket och Kommunens Miljöförvaltning.

Det verkar som offentliga verk skärpt till sig och ofta lever upp till devisen att vara allmänhetens tjänare.

Detsamma kan dessvärre inte alltid sägas om privata företag. Jag har exempelvis sagt upp bekantskapen med Tele 2, enbart beroende på deras usla kundservice.
Märkligt med tanke på att man lätt kan byta företag om inte galoscherna passar. Jag har numera Telia, trots att de är dyrare, men också bättre, inte minst på mobilnätets täckning.

Jag tror att för de flesta är en effektiv och trevlig kundtjänst guld värt. Satsa heller krutet där än på en massa jobbiga telefonförsäljare, jag tror det ger mer i det långa loppet.

Har man nöjda kunder kan man ta mer betalt och tjäna mer som affärsman. Jag känner många som handlar på nätet, därför att det är billigare.
Skivor och böcker kan jag tänka mig handla på nätet, inte mycket annat.

Dator och mobil har jag handlat på Onoff. Blir det något strul (och det har det blivit), har jag fått hjälp och kostnadsfri lånedator eller mobil.
Att reklamera något man köpt på nätet från ett annat land lockar inte, hellre betalar jag lite extra.

Jag skulle heller aldrig i livet köpa en begagnad bil på nätet osedd. Däremot är nätet oslagbart när det gäller att bilda sig en uppfattning om rätt pris.

Jag köpte en Nissan Primera för 35.000:-  för snart ett år sedan, av en firma. För några månader sedan traskade jag in i en bilhall i samma stad och hittade en exakt likadan, med samma miltal för 69.000:-. Skicket var också likvärdigt.
Jag mötte ägaren och påtalade detta. Han ansåg att jag köpt billigt. Man kan också uttrycka det annorlunda: Jag har betalt rätt marknadspris, han begär på tok för mycket, och det blir ännu en hyllvärmare i hallen.

Många nätföretag är riktigt oseriösa. Prylar som kan verka vara fynd, kan vara kopior eller kassa andrasorteringsvaror.

Ett seriöst företag är Amazon. Jag har köpt några CD skivor av Amazon. Snabb leverans och hög kvalitet. Med dagens låga dollarkurs ter sig priserna attraktiva.
Varningsflagg bör dock hissas för att man egentligen ska betala svensk moms. På mina Cd har jag "glömt" det, frågan är hur Skatteverket nosar upp köp av dyrare varor.

Jag undrar hur lönsamt det egentligen är att åka till Tyskland och köpa bil, något som varit närmast en folksport under senare år.
Jag besökte nyligen en Mazdahandlare i Frankfurt och tyckte priserna var i paritet med de svenska. Visst, urvalet är större i Tyskland.

I Sverige är begatmarknade iskall, lagren rekordstora. Ofta vill inte handlare ta ett inbyte ens med tång, men den som köper utan byte kan göra klipp. Kör din gamla bil så länge den håller, sen köper du en bättre begagnad, där finns pengar att spara.

Till och med Miata, den bil som kanske uppvisat minst värdeminskning verkar iskall. Utbudet är numera stort, många har importerat i tron att de gjort ett klipp.

Även senaste NC finns nu till salu från 150.000 kr, och förblir osålda.

Min Miata är till salu om någon hostar upp 50.000, fast jag erkänner att ett realistiskt värde är 25- 30.000, men då är det ointressant för mig, då kan jag nöta på min några år till.
Det finns Miator från 30.000, men då är de risiga, importerade med dubiös historik, och de säljs inte....

Sedan finns det pärlor från 75.000 kr, de verkar numera inte heller säljas särskilt lätt.

Det har aldrig funnits bättre möjligheter att göra en bra affär, något att glädjas över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0