Trött

Bloggen har varit avstängd pga tekniska problem, men nu verkar allt igång igen. Mitt bredband har krånglat. Jag må vara oteknisk, men måste ändå med kraft fördöma hur struligt och opålitligt allt är som har med datorer att göra. Detta är oacceptabelt.

Min Miata är inne på sitt sextonde levnadsår, och totalt driftsäker. Förutom vanlig service har jag aldrig blivit stående vid vägkanten eller behövt reparera.
Hur min dator fungerar efter några år törs jag inte tänka på.

Jag återkommer när jag är mindre trött och har mer tid, det är hektiska dagar nu, min fru och jag håller på och startar upp en affär, fast just den biten går hittils som smort och stressen är inte allt för stor, däremot har jag nu ett par veckor med tidigt morgonjobb och risken att drabbas av sömnbrist gör att jag måste krypa till sängs tidigt, något jag egentligen inte trivs med.


Kommentarer
Postat av: Joakim

Detta med datorer och dess driftsäkerhet är speciellt där det finns mycket i övrigt att önska... Dock måste jag erkänna att jag är imponerad över den kvalitet som Dell håller. Jag har nu haft min stationära Dell i 5 år (det är mycket i datorvärlden) och den går i flera timmar dagligen och jag har inte haft ett enda driftstopp. Bortsett från att grafikkortet gick åt fanders men det var mitt fel då jag glömde stänga av datorn samtidigt som skärmsläckaren inte var påslagen. A och O är nog ändå att ha en prenumerationstjänst på ett riktigt bra antivirusprogram som uppdateras minst en gång per vecka och som skannar av datorn minst en gång per vecka. Trots att jag är väldig försiktig med mail, har ett mycket bra spamskydd och inte surfar på suspekta hemsidor upptäckte mitt antivirusprogram en trojan (alltså ett spionprogram så att andra kan komma åt min PC) i min dato i förra veckan. Då det heter att man får det man betalar för ställer jag mig ytterst tveksam till om ett gratisprogram hade lyckats sniffa upp denna trojan.
Förutom ett bra antivirusskydd är det nog väldigt bra om man emellanåt också servar sin PC (bl.a. diskfragmentering) och håller programmen uppdaterade, precis som med en bil som behöver oljebyte och all annan slags service för att fungera.

Jag är också trött.....

2008-04-06 @ 10:24:18
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0