DNA

Det finns så mycket ondska i världen att man oftast cyniskt konstaterar faktum utan att beröras nämnvärt.

Mordet på Engla, berör dock den mest hårdhudade. En levnadsglad liten tjej som glatt cyklar i vårsolen möter en ond seriemördare som utför ytterligare ett bestialiskt lustmord.

Rent spontant instämmer jag i dekalen som man ibland ser på raggarbilar, "Våldtäktsmän och pedofiler är också människor, tre meter under jord !".

Det finns gott om kriminella, men lyckligtvis är andelen lustmördare extremt liten, och borde gå att ringa in innan de hinner bli seriemördare.

DNA tekniken har utvecklats enormt bara det senaste decenniet, och är ett väldigt tillförlitligt instrument att binda brottslingar till utförda brott, speciellt sex och våldsbrott.

Att ta DNA på hela befolkningar som av vissa debattörer föreslagits är onödigt och kostsamt. De flesta av oss gör en ringa karriär på brottets bana, man kanske trampar för hårt på gaspedalen någon gång när man kör bil, köper smuggelsprit eller tjänar någon krona svart.
Dessa brott löses inte genom DNA test.

Däremot de som begår våldsbrott eller sexbrott bör direkt hamna i DNA registret.

Monstret som utförde mordet på Engla borde ha kunnat stoppats tidigare. Det finns uppenbarligen brister hos polisen.

Till sist, många kyrkor har hållit öppet och haft förbön. Ett bittert konstaterande från mig är att det inte finns en allsmäktig, god gud.

Jag får det inte att gå ihop: Hur kan en allsmäktig god gud tillåta all denna ondska? Alternativt är han god men inte allsmäktig, en teori som Descartes höll som trolig.

Religöst präglade människor skrämmer mig, de glöder av övertygelse, men går inte att resonera förnuftsmässigt med.

Ondskan är verklig, och finns på jorden, och bekämpas bäst av goda människor i verkligheten.

Gott polisarbete är en del av denna eviga kamp, med vettiga instrument, som modern DNA teknik.

Kommentarer
Postat av: always

Väldigt sant det du skriver. De här raderna gillar jag speciellt:

"Ondskan är verklig, och finns på jorden, och bekämpas bäst av goda människor i verkligheten."



Om du inte misstycker så tar jag med mig raderna och använder det som ett citat.

2008-10-16 @ 19:58:20
URL: http://always-alwaysonmymind.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0