Miata Na i mint condition

I min stad bor det en kille som heter Stig (jag tänker inte röja hans identitet, eftersom hans Miata inte är till salu)

Precis som mig har han en 91:a, svensksåld i originalutförande.

Det unika med hans bil är att mätaren ännu inte slagit över 3.000 mil, den är bara körd i vackert väder och står i övrigt garagerad i ett svalt, välventilerat garage.

Den har aldrig körts hårt, originaldäcken, Bridgestone Potenza sitter kvar.

Miata är i motsats till Ferrari eller Aston Martin en prisbillig folksportbil, och riktigt fina, gamla exemplar är sällsynta, i motsats till mer exklusiva märken.

Jag känner lite ambivalens. Stig har aldrig piskat sin Miata på bana och njutit av den fantastiska väghållningen.
Stig har aldrig susat fram på dammiga östeuropeiska vägar med sin Miata och lycklig och trött tagit in på ett charmigt världshus på kvällen.

Till mig sa han att hans bil nu är för fin och unik för att utsättas för dylika prövningar, han funderar allvarligt på att att köpa en till Miata i bruksskick för att mer kunna använda bilen.

Samtidigt är Miatan redan en klassiker och några exemplar av  "urmiatan", MK1 eller Na, förtjänar att bevaras i nyskick till eftervärlden.

En aldrig så väl utförd renoverad blir inte riktigt samma sak.

Till sist tycker jag japanska Bridgestone borde nytillverka "Potenzadäck" i originaldimensionen 185/60 14.

Den som kör en gammal brittisk klassiker som MG eller Triumph kan köpa nytillverkade Avondäck.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Rent vansinne! Dom däcken måste ju vara torra som fnöske och där med helt kass väghållning med stor risk för punktering... Alla maskiner som motorer och så faktiskt även datorer mår bra av att hållas igång och användas....

2007-09-08 @ 17:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0