Förkylt

Åter hemma efter några underbara dagar i Skåne och polska bärnstenskusten.
Veckan bjöd på sensommarväder, cykling längs kusten genom bokskogar  och festliga kvällar i goda vänners lag.

Endast små missöden, i Wohlinskogen körde jag på en sten med mitt  "punkteringsskyddade" framdäck, och fick just ... punka. Bara att promenera en dryg mil till Miedzyzdroje och uppsöka stans enda cykelaffär och köpa en ny slang.

Swinoujscie är också en trevlig stad, vi besökte ett par intressanta fort, byggda i början av nittonhundratalet, som nyttjats av både tyska nazister och sovjetkommunister.
En snäll vakt släppte in oss i ett låst rum med originalrekvisita i form av uniformer och mausergevär.

Själv går jag mer igång på gamla bilar, och intresset var ljumt.

Därför var det ödets ironi, när två av mina vänner, som när ett närmast passionerat intresse för militärhistoria, dagen efter, besökte detta " Fort Gerharda" och vänligt frågade om de fick se det  "heligaste". Svaret var häpnadsväckande nej !

Polen är idag ett normalt EU land, men där fick mina vänner onekligen uppleva lite vresig östatsreminecens....

Väl i Swinoujscie njöt jag av härligt strandliv, solen glöder lagom skönt nu i sena september, inte steker och bränner som på sommaren.

Om ni såg den utmärkta tv- serien om Thomas Mann, kanske ni minns de ljuvliga strandsofforna i rotting med marinblå dynor.
Sådana fanns rikligt representerade och folk i alla åldrar njöt av det vackra soliga vädret.

Sedan besökte vi marknaden nära tyska gränsen, jag passade på att köpa några Lacostetröjor till lågpris, jag förutsätter att de är äkta, fast jag fick visst inget kvitto....

Sammanfattningsvis en synnerligen lyckad vecka, smolket i glädjebägaren är en otrevlig förkylning, förmodligen överskattade jag sensommarvärmen och skalade av mig för mycket kläder.

Många hävdar att de behöver semester för att vila upp sig och "ladda batterierna".

För mig är det oftast tvärtom, när jag jobbar är jag pigg och frisk, efter semester infinner sig en känsla av utmattning och jag blir ofta förkyld av alla nya baciller jag råkat på.

Fast det är ett pris värt att betala, att byta miljö och insupa nya intryck skänker mening åt livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0