Födelsedag

Så var det årliga evenemanget över, min födelsedag.
Jag är inte road av födelsedagar, och tycker det är trist att bli påmind om att man hamnat ännu ett år närmare döden.
Jag trivs med livet och känner ingen längtan att kasta in handduken.

Ibland kan jag känna mig avundsjuk på religiösa människor, som tror att de hamnar i paradiset. De som fruktar helvetet känner jag å andra sidan däremot ingen avundsjuka på.

Nåväl, det var ändå trevligt att i goda vänners lag äta och dricka gott. Min älskade fru hade överträffat sig själv när det gällde god mat.

Jag fick whisky och rödvin i present. De som känner mig, känner till mina preferenser. Jag är inte särskilt materialistk av mig, och mer prylar lockar inte. Det skulle i så fall vara en 160 hästars Miata i soft top ( jag har tänkt om!)
Dessvärre är det nog en alltför dyr pryl för mina ickerika vänner.

Helgen bjöd på behagliga nöjen i form av gocartkörning vid Skövde flygfält. Förra gången var det blött, nu rådde torka och bästa tiden var 49.99 sekunder, en hyfsad tid.
Jag tror jag hade kunnat pressa några tiondelar till om jag inte bytt bil, den första hade gudabenådat grepp, den andra var lynnigt överstyrd och släppte blixtsnabbt när gränsen passerades.

På kvällen hade vi filmklubb, jag har glömt namnet, men det var brittiskt sextiotal med många läckra bilar och Jack Nickolson.
Parallelt med filmen hade vi maltwhiskyprovning, vi rangordnade  den vi trodde smakade sämst till den bästa.
Jag vill påpeka att vi endast tog små mängder för att inte fördärva smaklökarna.
Det visade sig att våra förutfattade meningar stämde förbaskat väl!

Från sämst till bäst: (1)10 årig Glenmorangie, alltför fruktig högländare. (2) Highland Park, 10 år, påtaglig sherrysmak, inte min cup of tea. (3) 10 årig Oban, från västra högländerna, var riktigt god, men ändå för mycket sherrysmak för att vinna vårt 100 % gillande.
Segrare utan tvekan var Tallisker från Skye med en underbar sälta. Också 10 årig.

Livet är för kort för att slösa bort på dålig whisky, det är öwhisky som gäller, från Islay och Skye.
Om man av ekonomiska skäl väljer lågpriswhisky, finns utmärkt blended som Teachers, Old Glen, Islay Legend och lite dyrare Johny Walker Black label.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0