Den svenska ankdammen

De senaste dagarna har det rört sig en hel del i den svenska ankdammen,
Mikael odenberg avgår som förvarsminister, det är så genomkommenterat, så jag har inte mycket att tillägga.
Kanske det ligger ett korn av sanning i att även försvaret behöver spara några miljarder, när vi nu efter kalla kriget inte står inför ett omedelbart invasionshot.

Centerpartiet, ett parti som aldrig någonsin fått min röst (ändå har jag ofta bytt parti), har haft riksting.
Det tycks inte råda brist på självförtroende, siktet är att bli ett dubbelt så stort parti som idag, Tillåt mig tvivla.
Under slutet av Olof Johanssons tid som centerledare, var Centern helt utraderade från storstäderna.
Minns Olof Johansson som stod som första namn på stockholmslistan chockat grät när han inte ens blev invald i riksdagen.
Kalla mig gärna hårdhudad, men jag grät inte, han förtjänade att åka ut. Det är inte synd om honom, i motsats till vanliga jobbare som får sparken väntade ett slappt, välbetalt jobb i Systembolagets styrelse.
Ett tack från sossarna för lojalt samarbete.

De nya, mer taktiska centerpartisterna, med Fredrik Federley i spetsen försöker röstmaximera med en anti facklig, nyliberal framtoning.
Än så länge har inte taktiken lyckats särskilt väl, enligt senaste opinionsundersökniningen får Centern endast 1.8% av stockholmarnas röster.
Federley är faktiskt lite komisk. Med engelsk stavning på förnamnet vore han som klippt och skuren som en inte allt för överbegåvad yngling från någon Woodhouseroman.
Misslyckade affärer omger ofta dessa unga överklassmän, men tack vare någon rik faster klarar de oftast skivan ändå.
Federlay kanske inte har någon rik faster, men väl ett välbetalt riksdagsjobb att falla tillbaka på.

Jag tänker förstås på hans misslyckade karriär som salladsbarägare.
Han var en fanatisk supporter till Sofia Appelgren som vägrade skriva kollektivavtal.
När hon tröttnade och ville sälja vägrade hon sälja till Federley, hon ville inte bli ett slagträ i debatten.
Istället öppnade Federley egen salladsbar med känt resultat: konkurs.
Han var tvungen att erkänna att han var värdelös som entreprenör, det gick inte att skylla på facket.

Nog om den svenska ankdammen, nu är hösten i antågande.

Lite miljöombyte är alltid bra för själen, om ett par veckor drar vi till bärnstenskusten, Miedzyzdroje i Polen.
Jag har beställt sensommarväder och tänker ta tillfället i akt att trampa en 10-15 mil på cykel i Polen och Tyskland.
På kvällarna väntar god mat och dryck i goda vänners sällskap.
Pensionatet vi bor på har ett ljuvligt tornrum där man sitta med en god drink och cigarr och avnjuta solnedgången i Östersjön.

En god vän har idag bokat resa till Berlin, som jag hänger på. Prisvärt faktiskt. Vi åker med SAS den 3 november för 1.240 sek. Med de priserna finns ingen anledning att jaga lågprisflyg.
Via SAS bokar vi på lyxiga hotell Savoy på Ku-damm för 1.400 sek., två nätter, enkelrum.
Savoy är en underbar praktfull jugendbyggnad, Thomas Mann var stamkund där.
Dög det åt honom, duger det åt mig.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Oerhört roligt och välskrivet, jag skrattade högt (vilket jag allt för sällan gör) trots att jag själv är Centerpartist i senaste valet och kanske
sedan senaste budet är det nu ännu mera. Dom som vågar ta risker i sammhället ska inte vara utan det skydddsnät som alla andra löntagare har... Jag älskar marknadsekonomi MEN det skall finnas ett skyddsnär för dom som inte pallar så även för egenföretgare. Utan min familj hade jag själv idag varit en uteliggare. Det var mitt skyddsnär som företgare men så bar har inte alla........
Och just NU verkar det bara vara centern som förstår dessa tuffa villkor för egenföretagarna...

2007-09-05 @ 23:23:08
Postat av: Olof Johansson

Olof Johansson sitter numer i Styrelsen hos KK-stiftelsens högsta beslutande organ som utses av regeringen. Den nuvarande styrelsens mandatperiod är 2006-01-01 till och med 2007-12-31.
KK-stiftelsen delar varje år ut miljarder med
pengar till företag som ska verka på en så kallad fri och öppen marknad. Detta bidrar till att små entreprenörer slås ut då det ömöjligt går att konkurrera med företag som FÅR statliga pengar från KK-stiftelsen för utveckling av tjänster...
Så Olof bidrar idag i allra högsta grad till att jävlas med svenska småföretag som försöker verka på en marknad som långtifrån varken är fri eller rättvis. Mycket tack vare KK-stiftelsen där Olof är Ordförande..
http://www.kks.se/templates/StandardPage.aspx?id=481


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0