Missionärställningen

Jag har inte ambitionen att skriva något ekivokt. Det handlar fortfarande om cykling. Alltså sittställningen.

Mountainbiken, som några frihetsälskande individualister uppfann på 80- talet i Kalifornienhar tillfört mycket.
För oss som inte cyklar i terräng är mycket onödigt, som feta grovmönstrade däck, fjädrande gafflar och skivbromsar. Allt detta ger onödig tyngd och sämre fartresurser.

Däremot kompakta ramar ger vridstyvhet och god balans, rakt styre kompletterat med barends en bekväm men samtidigt effektivt lätt framåtlutad sittställning, den s.k  "missionärställningen" enligt de cykelsidor jag kollat in på nätet.
Många växlar för allt mellan 5 till 75 km/h kan vi också tacka mountainbiken för.

Därför är sportcykeln ett så tilltalande koncept, en korsning mellan racer och mountainbike.

Jag lutar mycket åt en Spezialized Sirrus som verkar ge en unik mix av komfort och sport,
Fast jag är inte helt såld på designen. Men funktion bör vara överordnad designen.

En snygg, exklusiv cykel, som lockar är Nishiki Ultra Pro. Men den har onödigheter som skivbromsar, är dyrare och saknar carbongafflar.

I morgon vill min fru åka till Lidköping och kolla i en affär, jag har entusiastiskt tillstyrkt, där finns en Nishikiiåterförsäljare!

Man får ta smädelsen med ro att vissa roas av att göra narr av en när man försöker hitta den optimala cykeln, en person i min bekantskapskrets föreslog att jag skulle besöka ICA Maxi och köpa första bästa cykel....
Jag ryser av bara tanken.....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0