Lågkonjunktur?

Det verkar som högkonjunkturen håller på att mattas av. Frågan är hur stor avmattningen blir, kan vi rent av skönja början på en lågkonjunktur?

Hur mycket påverkas vi av bostadskraschen i USA, hur klarar svenska exportföretag en fortsatt svag dollar, hur drabbar problemen i Baltikum  svenska banker, hur mycket höjer riksbanken räntan, hur mycket faller bostadspriserna?

Frågorna är många, svaren inte givna. Även experter saknar kristallkula.

Personligen tycker jag priserna på bostäder ökat sjukligt mycket, långt  över löneökningar under senare år.

Bara i min stad, med betydligt modestare priser än storstäderna, har priserna skenat.

Själv hoppas jag på ett rejält ras, då vår son som är i tjugoårsåldern är ute efter en etta. Idag får man ge mellan 35- 100.000 kr för en etta, jag hoppas på ett gynnsammare pris inom närmaste året.

För fem år sedan köpte jag en fyra i en bra förening med låg avgift för 75.000 kr, tills nu har priserna för en motsvarande lägenhet legat kring 350.000 kr, men jag bryr mig inte ett smack om värdet sjunker till 200. 000 eller 100.000, detta är en fiktiv rikedom eftersom allt annat stigit lika mycket eller mer.

Om värdet sjunker kommer fler ungdomar och andra än höginkomstagare ha råd att köpa sin egen bostad.

En annan positiv effekt jag noterat är att det råder ett överutbud på begagnade bilar, svag efterfrågan och omfattande import från Tyskland bidrar, samt det faktum att folk tycks ha gott om pengar, eller tycker det är billigt att låna och köper nytt  istället,bidrar till detta.

Som Mazda miataägare följer jag uppmärksamt prisutvecklingen. Miata är nog den bil som har bäst andrahandsvärde, men jag spår rejäla prisfall, speciellt på halvgamla NB.

Det finns numera många till salu, och de verkar inte säljas till de hutlösa priser som begärs. Att min NA också faller gör inget, det blir ändå mindre att lägga mellan.

Sammanfattningsvis, sämre tider innebär också möjligheter. De som lånat upp över öronen till dyrare bostäder och bilar än de egentligen har råd med får skylla sig själva, liksom de banker som alltför lättvindligt lånar ut.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0