Bussar och säkerhet

Jag gillar fordon, eftersom jag är en utpräglad landkrabba, gillar jag speciellt fordon som rullar på vägar.
Min egen erfarenhet gäller bilar, cyklar och bussar.

Jag jobbar huvudsakligen som busschaufför, ibland kör jag något taxipass också.

Trots att jag kör i runda slängar 8- 10.000 mil om året, älskar jag att köra.

Att åka buss är oerhört mycket säkrare än bil, runt 15 gånger säkrare, rent statistiskt. Det är föredömligt även ur miljösynpunkt, en modern buss drar ca 3 liter milen, men tar ledigt drygt 50 passagerare. Det blir lite växthusgaser per person!

Ändå är inte allt frid och fröjd.

Jag tror alla, oavsett vilken bransch man jobbar i, blir extra illa berörda när olyckor och tragiska händelser drabbar just deras bransch.

Jag tänker på olyckan utanför Uppsala. Jag var i Dalarna och körde vasaloppskidåkare, när jag vid frukosten fick höra talas om den ruskiga händelsen.
För mig stod det direkt ganska klart att att den 23 åriga kvinnliga busschauffören var vållande och inkompetent att köra buss, ett faktum som framkommit under senare dagars rättegång.

Det här får mig att resa ragg och ställa några kritiska frågor, som jag återkommer till.

En medpassagerare med empatisk förmåga ställde frågan hur bussbolaget kunde släppa fram en oerfaren förare under detta besvärliga väglag och undrade om inte bussbolaget också hade ett ansvar?
Svaret från bussbolaget var givet, hon hade giltigt körkort och förväntas kunna köra buss.

Där har vi problemet i ett nötskal. Alla kan inte lära sig köra buss på ett säkert sätt, eller ens vanlig personbil. Körkort är ingen mänsklig rättighet, förbehållen alla.

Flertalet busschaufförer är kompetenta och kör bättre än genomsnittsbilisten. Men inte alla.

Jag jobbar på ett stort bussbolag och vi nyanställer många varje år. Det skrämmande är att några sållas bort innan de anställs för de kör för illa, trots att de har busskörkort!
Ett fåtal får sparken för att de kör för illa och orsakar för många skador.

Frågan jag ställer, hur i helvete har de kunnat få körkort?

Som jag ser det har vägverket ett stort ansvar till att denna stackars 23 åring fått busskort, trots att hon uppenbarligen är olämplig som bussförare.

Hon kommer troligen få 2 års fängelse, eller ännu troligare, samhällstjänst.

Vad får vägverket? Jag funderar allvarligt på att polisanmäla vägverket.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0