Burma

Det är oerhört nedslående att konstatera att ondskan tycks ha segrat, för den har gången.
Världens återstående diktaturer kan andas ut et tag till, förtryck tycks löna sig.

Precis som gamla Sovjet eller Tredje riket leds Burma av en klick gangsters som berikar sig själva, medan folket sjunker allt djupare i svält och förtryck.

FN står som vanligt lamslaget, sändebudet kan bara prata, utan att pratet åtföljs av verklig handling. Alla aktioner ter sig meningslösa, regimen sitter kvar i orubbat bo. Möjligen kan USA:s frysning av ledarnas tillgångar ha viss effekt.
Det enda som kan få bort regimen inom kort vore en militär intervention utifrån till stöd för oppositionen. FN har kapacitet till detta, men med diktaturen Kina och halvdiktaturen Ryssland är detta endast en dröm.
FN är och förblir en lam anka.

Svenska kommentatorer har inte formulerat  sig mästerlikt. De skarpaste och känslosammaste kommentarerna står Desmund Tutu och Vaclav Havel för. Bägge har upplevt diktatur inpå skinnet.
Jag gäspade när jag hörde Carl Bildt, jag grät när jag Tutu och Havel.

Det borde finnas fler sådana verkligt goda människor i världen, det skulle världen behöva.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Jag är liksom du övertygad att det enda som biter på dessa gangsters till svin är ekonomiska styrmedel. Och det bästa är om man som USA kan spärrar alla valutaflöden till och från juntan MED familj. För att detta ska vara effektivt bör alla vara på det tåget så även Ryssland, Kina och Thailand (köper gas för 50 miljarder/år som hamnar i juntans fickor).
Under tiden gör jag vad jag kan. Många bäckar små. Bland annat har jag bytt fonder då det visat sig att min bank handlat med besudlade pengar, se: http://www.burmakommitten.org/common/load_ext_file.asp?Source=ext_news&Id=14629
Jag har även skrivet argt mail till AP-fonden där jag kräver att mina pensionspengar inte ska investeras i aktier till företag som stoppar pengar i juntans fickor.
Plus att jag skrivit på en fyra protestlistor. Nu var inte mitt mål med detta inlägg att skryta utan uppmana alla andra att gör avad ni kan.
Kram J

2007-10-01 @ 22:17:56
URL: http://blogg.expressen.se/faktomat/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0