Organdonation

Jag avskyr såpor och anser det är slöseri med tid att titta på sådant dravel. På tv tittar jag helst på nyheter, någon dokumentär eller film.

Dock väcktes mitt intresse då jag fick höra talas om en holländsk såpa, där en dödssjuk dam ska välja ut en av tre som mest förtjänar att få hennes njure.

Min första reaktion är att detta är avskyvärt. Vid närmare eftertanke kan man se detta som en satir, som ställer de obehagliga frågor om om bristen på organ, delvis pga av färre trafikolyckor, men också beroende på för få donatorer. Och vem förtjänar ett nytt organ?

Jag har anmält mig sedan länge till donationsregistret, en självklarhet då jag också tacksamt skulle ta emot ett organ.

Däremot måste jag ärligt säga att jag föredrar att ge något organ till en filantrop, och känner ingen glädje om en våldtäcktsman, pedofil eller kanske en diktator skulle leva vidare med en njure från mig.
Fast min känsla för fair play säger mig att även en ond människa som är beredd att donera till mig, förtjänar ett organ från mig.

Däremot hyser jag djupaste förakt för de som inte kan tänka sig donera själva, men väl ta emot organ.
De som av religiösa eller andra skäl inte vill donera skall heller inga organ ha från andra!

Eftersom det råder brist på donatorer föreslår jag att lagen skrivs om: Alla är donatorer. Om en person inte önskar donera måste denne meddela donationsregistret. Då har man förverkat sin rätt att också ta emot organ. Detta beslut skall vara oåterkalleligt.

Debatten lär ta ny fart, och förhoppningsvis kan något positivt komma från denna holländska såpa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0