Miatautmanare

Konstigt nog saknas verkliga alternativ till Mazda MX5, men några mer eller mindre lyckade försök har gjorts. Fast idag har tillverkningen slutat på dessa konkurrenter, så den som ämnar köpa nytt återstår endast den nyligen introducerade NC miatan.

Den intressantaste och faktiskt i vissa avseenden överlägsna utmanaren är nyligen nerlagda Toyota MR2. Efter att Celica och Supra lagts ner har Toyota dessvärre slutat tillverka roliga bilar.
MR2 har skyhög kvalitet och ett mycket gott rostkydd. Chassit är klippfast och väggrepet enormt, utan patetiskt breda, tunga och dyra däck.
Vikten är ännu lägre än Miata, endast 970 kg, och då ingår ändå en enkel manuell AC!
Trots att motorn endast levererar 140 hk, så är prestandan mycket bra, liksom bränsleförbrukningen som ligger runt 0.7 liter milen. Bra för miljö och plånbok!
Service och reservdelar är ochså billiga. Dessutom är detta liksom Miata en japansk kvalitetsbil, så i princip går den aldrig sönder, i motsats till dyra tyska "premiumbilar".
I motsats till Miata, får även fullvuxna plats i sittbrunnen. Däremot saknas nästan helt bageutrymme, vilket är synd på europasemestern, men sliter man ur reservhjulet får man plats med en sportbag. Jag har inget reservhjul i min Miata, punktering förekommer knappt nu för tiden.

MG MGF: Nerlagd mittmotorbil. Handlade det bara om utseende är MGF solklar vinnare. Nätt och gracil. Tyvärr är kvaliteten undermålig, Rovers K- motor nog bland det sämsta som gjorts på senare år. Växellådan är kass, vägenskaperna ytterst lynniga.
Kineserna har köpt konkursade Rover, och planer finns på att åter producera MG, kanske i legendariska MG fabriken i Abingdon.
Kunde kineserna fixa kvaliteten, bilens egenskaper och därtill hålla ett lågt pris, skulle MG kunna bli ett seriöst alternativ. Den som lever får se.

FIAT Barchetta: Också nyss nerlagd. En trevlig bil med kvicka vägegenskaper och en rapp varvvillig motor. Tyvärr är den framhjulsdriven och designen inte helt lyckat med rätt stora överhäng fram. Vad tog den stolta italienska bildesignen vägen? Kvaliten ligger en bit ifrån också.

Sedan finns förstås lite mer lyxbetonade märken som begagnat kan köpas för någorlunda överkomliga pengar.

Mercedes SLK är en elegant "plåtcab" som nu kan köpas billigt. Den är baserad på gamla solida C- klassen, så kvaliteten är hög, även om driftsäkerheten inte riktigt håller japansk klass.
Den är inte så sportig, men komforten är desto bättre.

BMW Z3: Sämre väghållning än Miata, sämre kvalitet och "Kalle Anka" design. Finns dock i sanslösa prestandaversioner, som i 321 hk i "M" utförande. En bil att rita svarta streck i asfalten med!

Audi TT: En designikon med tråkiga köregenskaper.

Porsche Boxster: En ytterst kompetent sportbil som begagnat kan köpas för samma eller mindre  pengar som en ny Miata. Prestanda, väghållning, bromsar håller världsklass.
Porsche har rykte om sig att hålla hög kvalitet, men jag blev besviken när jag läste en test på en Boxster som rullat 10.000 mil och växellådan var sliten!
Växellådan på min Miata 92 som rullat 13.000 mil är precis lika klippfast som när bilen var ny!

Sedan har vi de senaste årens "posörcabbar", baserade på standardbilar, Peugeot 206 cc, Nissan Micra och allt vad de heter.
Visst ger de rufs i håret, men de är varken snygga eller belönar föraren med körglädje.

Nämner någon dessa bilar för mig, föredrar jag att byta samtalsämne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0