Miataklubbens årsmöte

Mötet hölls på hotell Billingehus i Skövde.

En utflykt gällde "touringåkning" i vackra Vallebyggden, samt banåkning på Skövde flygfält.

Själv deltog jag bara i några åk på banåkningen. Det är roligare att köra på riktig bana, typ Kinnekulle Ring, men det är ändå en njutning att ratta miatan mellan konerna och balansera med gas och ratt. Detta är ett av miatans rätta element, balansen är perfekt, styrningen snabb och kommunikativ.

Det var en riklig pallett med miator, 54 stycken stod uppställda när jag kom, ett tiotal smiskade sina bilar på banan.

Några miataägare pysslar med racing, bygger om sina bilar för bankörning. Noterbart är att det mest handlar om första NA versionen. Kanske för att den är lättast och tacksammast att modifiera. Kanske det tar emot för ägare av nyare miator att slita ut inredning, montera störtbåge, mm.

Personligen njuter jag av den relativa komfort som min originalbil har, väghållning och prestanda räcker gott.

Svenska Miataklubben har nu drygt tusen medlemmar och är i högsta grad livaktig. Miataägare är dessutom väldigt trevliga och sympatiska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0