Miata

Miata är smeknamnet på världens mest tillverkade sportbil, Mazda Miata. Kanske ett klargörande på vad som är en sportbil är på sin plats, i dessa tider då många familjebilar har över 200 hästar och sjukligt överdrivna prestanda.
Det för mig givna svaret är: En sportbil är inte nödvändigtvis ett prestandamonster, däremot tvåsitsig i kupé eller cabutförande, har låg vikt, bra viktfördelning och seriösa hjulupphängningar. Bakhjulsdrift förstås, pigg varvillig motor och distinkt manuell växellåda. Körglädje har högsta prioritet.

Genom tiderna har det alltid funnits exklusiva dyra sportbilar. Britterna var först med överkomliga "folksportbilar" med märken som Triumph och MG som gjorde succé långt in på 60 talet tills debaclet med brittisk bilindustri var ett tragiskt faktum.

Sent 70 tal var sagan över med körglada prisbilliga cabbar. På 80 talet kom Escort cab, som förvisso inte var för dyr och gav rufs i håret och ganska pigg, åtminstone i XR3i utförande, men utan utsökta vägegenskaper var konceptet inte helgjutet.

1989, detta fantastiska år, då muren föll och euforin inte visste gränser, presenterades Mazda Miata, eller MX5, denna fantastiska klassiker.

Konceptet är rent plagiat, inte Triumph eller MG som ibland hävdas, även om epitetet  "folksportbil" är relevant.

Miata är mer eller mindre en råkopia på Lotus Elan, såväl utseendemässigt som tekniskt. Alla Elans goda egenskaper har bibehållits, de dåliga eleminerats.
Således har Miata hög kvalitet och driftsäkerhet, den som vill få detta verifierat kan lusläsa all tillgänglig statistik.

Jag är sedan många år lycklig ägare till en Miata och har många trevliga minnen från resor och turer med denna fina sportbil. Jag kommer återkomma till detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0