Cykling

Att cykla är ett smidigt och hälsosamt sätt att transportera sig. Dessutom miljövänligt och ekonomiskt. Har man dessutom gott om tid kan man ta sig hur långt som helst per cykel och korsa kontinenter, men då krävs det veckor eller rentav månader, något som få av oss dessvärre har tid till.

Själv älskar jag känslan av mobilitet och känner mig mer närvarande och levande när jag förflyttar mig och får möjlighet att uppleva nya miljöer. Jag älskar bilresor, särskilt om de sker i en Mazda Miata och kommer redogöra för detta, men nu gäller det cykling!

Jag är lyckligt lottad som bor i en mellanstor stad och har endast några kilometer till jobb och stadens centrum.
De flesta transporter tar maximalt en kvart med cykel. Det går fortare med cykel än med bil! Det blir runt en mil om dagen, året om. Jag har färddator på cykeln, min Crescent är snart tre år gammal och har snart rullat 900 mil.

Förutom vardagstransporter har jag gjort några semester eller helgutflykter med cykel. Danmark med Skagern är ett mycket lämpligt mål, bara att ta färjan till Fredrikshamn. Göta Kanal är också en höjdare, jag har kört sträckan Sjötorp- Karlsborg. Fast det där är känd skåpmat.

Ett mindre välkänt mål som jag varmt rekommenderar är Wohlins nationalpark I Polen. Jag och några vänner brukar dra dit varje år i slutet av maj. Vi tar färjan från Ystad till Swinousjcie. Därifrån har man ca 15 km till Miedzyzdroje, bärnstenskustens pärla med fantastiska stränder, med hektiskt nöjesliv, gott om restauranger och boende från lyxiga Amber Baltic Hotel till prisvärda privatrum.

Från Miedzyzdroje har man fina cykelturer genom nationalparken genom lummiga bokskogar, små charmiga byar där tiden stått still. Kullerstensgator och storkbon på telefonstolparna är naturliga ingredienser.

Väl tillbaka i Miedzyzdroje på eftermiddagen kan man sätta sig på någon servering och avnjuta en god Pilsner Urquell medans solen dalar ner över Östersjön, fredens hav!

Som tillägg kan jag meddela att Tyskland ligger nära, jag trampade några mil på tysk mark, det finns spa och andra hälsokurer och en hyffsad golfbana.
Själv är jag dock i total avsaknad av bollsinne och instämmer i högt värderade, numera framlidne Hans Werthens påstående att golf är den mest primitiva form av jordbruk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0