Politiska halvlögner

Birgitta Rydberg, folkpartistiskt landstingsråd i Stockholm är en av dessa beklagansvärda politiker som vägrar tänka realpolitiskt.

Jag har tidigare häpnat över hennes halstarrighet och vägran att låta sprutnarkomaner  åtminstone få slippa AIDS genom ett program för rena sprutor.

Finska politiker är ofta mer realpolitiker, mindre snack och mer verkstad. I Helsingfors finns förstås sedan flera år ett program med rena sprutor. Där varnar nu politiker knarkare att besöka Stockholm pga pågående aidsepidemi!
Det är mycket upprörande att denna skandal förbigås med tystnad, endast i dagens Expressens nätupplaga skriver professor Björn Johnsson mycket initierat. Läs denna artikel!
Konstigt nog är kritiken från den politiska oppositionen väldigt lam, kanske är man där oenig också?
Morgan Johansson är den enda som kommit med välformulerat kritik, men förvånansvärt hovsam.
Snälla alliansen, avskeda Rydberg, jag bryr mig inte om politisk kulör, bara vi får ett vettigt landstingsråd!

Expressens Ulf Nilsson är en person som många tycker illa om. Helt förståeligt eftersom han är konservativ och inte politiskt korrekt, en så nära dödssynd man komma i konsensus och lagomsverige.
Jag minns att Christina Jutterström sparkade Nilsson, han ansågs för extrem.
När väl Jutterström själv fick sparken var han dock välkommen tillbaka .
Hans profetior har väl inte alltid slagit in, men ibland träffar han mitt i prick, som häromdagen när han raljerade över politerfrälsets nya mjölkko, att genom diverse miljöavgifter straffa bilåkande och flygresor.
Det tycks vara gemensanm nämnare bland många politiker att vilja ha mer av medborgarnas pengar, som sedan ska fördelas "rättvist".
Miljöpartister avskyr bilar, precis som kommunister avskyr entrepröner.

Det är därför befriande att höra Göran Persson, som nu lobbar för Bilsweden,att nostalgiskt redogöra för familjens helgutflykter i deras Opel Rekord till Örebro någon gång på 50-talet.
Bilen som frihetsmaskin kan inte underskattas.

Jag cyklar till jobbet, bra för miljö och hälsa, men på semestern vill jag inte att någon politiker med von oben perspektiv bestämmer att jag måste åka tåg, jag vill ta miatan och nosa upp nya miljöer i det nya Europa, eller besöka någon mysig stad med lågprisflyg.

Om dessa energiskattehöjartalibaner tillåts fortsätta, kommer bilresor och flygresor åter endast bli tillgängliga för överklassen.

Miljöproblemen är enorma. Konstigt nog debatteras inte befolkningsexplosionen. Ett verkligt effektivt miljöarbete vore att genom födelsekontroll begränsa tillväxten och på sikt minska jordens befolkning.
Ett bra liv innebär hög energikonsumtion, det vore bättre om vi var färre och alla jordens invånare levde på en bra standard i samklang med moder jord.

Att tokhöja skatter för svenskar bidrar inte dyft för att motverka den apokalyps som dessvärre kan bli verklighet.


Kommentarer
Postat av: Joakim

Ja det gick ju inte att läsa, tyvärr ....

2007-07-22 @ 14:17:12
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Joakim

Hej!
Jag kom på ett sätt att läsa din krönika. Om man markerar texten går det fint, fint att läsa.
Alltid kul att få läsa dina underbara krönikor. Denna gången gav du mig rejäl skrivklåda som du nedan kan notera.
Vad det anbelangar skatter på ej förnybara råvaror som olja, kol och naturgas (obs inte biogas som är något helt annat) så kommer det i vanlig ordning inom kort skötas av marknadskrafterna. Troligen kommer vi istället få se sänkta skatter på bensin för att få samhällsmaskineriet att fungera.
Jag såg ett intressant tv-program där sakkunniga räknat ut när vi når den tidpunkt då efterfrågan på olja blir större än tillgången och så även med ny modern teknik inräknat. Enligt dessa avancerade uträkningar kommer denna brytpunkt nås redan år 2012 och därefter kommer det bara att bli värre. Alltså efterfrågan kommer att växa och tillgången kommer allt mer sina. Alla, utom möjligen kommunister, vet att priserna höjs när efterfrågan blir större än tillgången varför ett bensinpris på 20 kronor litern kommer bli vardagsmat.
Förlorarna kommer naturligt bli dom samhällen som fortsatt är mest beroende av olja för tillväxt och kommunikationer, som inte i tid började ställa om till förnybar energiproduktion. Tyvärr ser jag dystert på framtiden då allt för få länder för sent verkar ställa om från sitt idag ohållbara energislöseri och enorma oljeslöseri. Så i framtiden är det nog inte omöjligt att länder som Kina, Indien, USA och Japan är i konflikt med varandra för att komma över sinande oljetillgångar i exempelvis Saudiarabien.
Vinnarna i utvecklingen mot kraftigt höjda oljepriser kommer bli de samhällen som i tid lyckades ställa om från det idag ohållbara oljeberoendet till utvinning av energi från förnybara källor. Dessa kommer troligen som grädde på moset även få en ökad export då man i dessa länder ?tvingade? fram ny miljövänlig teknik som blir otroligt efterfrågad i omvärlden. Alltså tillväxt tack vare modern miljöteknik. Medan gammal teknik (ex. bensinmotorn om 20 år då priset ligger på 30 kr/L) kommer ingen vilja ha utan kommer som bäst skänkas bort till fattiga u-länder.
För övrigt är det nog detta framtidsscenario som ryssarna sett varför det helt plötsligt inte ter sig så konstigt med deras nya hårda maktspråk, då dom vill säkra och utöka sin framtida utvinning och transporter av gas och olja.
Hur politiker löser frågan om hur en absolut nödvändig och förhållandevis brådskande omställning utförs på bästa och minst smärtsamma sätt kan och ska alltid diskuteras. Själv är jag för kraftiga statliga subventioner
för miljövänlig teknik (pelletspannor, tågtransport, etanoldrift, hybridteknik) och straffbeskattning för miljösvineri som exempelvis stadsjeepar. Men även skatteväxling är bra. Alltså mindre skatt på arbete och mer skatt på icke förnybar energi. Inom EU har Sverige långt ifrån dom högsta bensinpriserna, vilket det ibland helt felaktigt hävdas från mycket starka lobbyorganisationer. I själva verket ligger vi tydligen i mitten någonstans och tar man sedan hänsyn till reallöner hamnar vi i bottenligan eller toppenligan hur man nu väljer att se på saken.
Källa: http://bulletinen.org/Bulletinen/web-content/Energi/Bensinpris0707.html
Jag älskar att känna friheten med att åka bil och få flyga till härliga destinationer för att få uppleva nya miljöer. Men om jag för en sekund lyfter blicken och bortser från mina egna nöjen och istället tänker på nästa och nästkommande generationer. Då känns det som en synnerligen trevlig uppgift, ja nästan en ynnest, om lilla jag kunde bidra med att de miljöer som jag idag kan uppleva även kan få upplevas av framtida generationer. Och för detta pyttelilla inte ens mätbara bidrag under min korta tid på denna moder jord kan jag vara beredd på att betala ett ganska högt pris... Men många pyttesmå ej mätbara små rännilar kan bli till en stor flod. Men inte bara därför utan också för att den brådskande samhällsomställning som är helt nödvändig skyndas på. Bilen tror jag inte det är så många som avskyr, inte ens miljöpartister, utan det är nog mer den icke förnybara energin i tanken som avses och skall straffbeskattas. Bilar kommer vi behöva även i framtiden men med annan teknik under huven.
Ulf Nilson tar jag inte ens på allvar av många orsaker där några är:
1. Söker man på Google på hans namn märker man att han blir hyllad som hjälte på många rasistiska hemsidor. Så nog är han populär alltid fast inom högerextrema grupper.
2. Att sitta i NY och göra analyser om Sverige är inte trovärdigt (vore ju det samma som om Britt-Marie Mattsson (GP) skulle sitta i Göteborg och följa och rapportera om USA?)
3. Han visade sig ha fel i det mesta när han gjorde sina sin framtidsanalys i sin egen bok "Sverige: år 2005" varför det han idag uttrycker inte är trovärdigt. I synnerhet då han inte verkar ha lärt sig något utan fortsätter envist bygga sina analyser på samma bakgrunder. http://www.periskop.com/bokshop/sverige.2005/bestall/index.html
Apropå Tommy inlägg. Nu har jag också läst boken ?Pol Pots leende? som är en synnerligen läsvärd och bra bok fast med otäckt innehåll (naturligtvis) som jag varmt kan rekommendera.
För övrigt rekommenderar jag varmt filmen ?En obekväm sanning? med Al Gore som alla borde se som har en åsikt i miljöfrågor.

2007-07-22 @ 19:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0