Välfärdspartiet

Världens allt ökande utsläpp av  CO2 gaser är alarmerande och det verkar råda konsensus bland forskare och andra experter att detta bidrar till stigande global temperatur.

Går det riktigt åt helvete kommer Jorden till slut bli ett kokande inferno, där endast primitivt liv blir möjligt.

Samtidigt gäller det att ha perspektiv, Sverige står för endast 1% av CO2 utsläppen!

Vi ska naturligtvis följa internationella åtaganden, men att piska sveriges skattebetalare med ständigt höjda el och bensinskatter är fel.

Nu har KD sällat sig till bensinskattehöjarna. Är någon förvånad eller ledsen över att KD lär åka ur riksdagen efter nästa val?

Sverige har sämst köpkraft bland nordiska länder, danskar skrockar hånfullt över sveriges skräpvaluta, kallar kronan för "nordiska pesetas".

Det verkar inte spela någon roll om sossar eller borgare styr, skatter skall höjas, svensken står med mössan i hand och knyter näven i fickan, köpkraften försämras, samtidigt som "AB Sverige" går lysande.

Enligt min åsikt behövs ett nytt politiskt parti, ett lämpligt namn vore "Välfärdspartiet", vars inriktning vore att tjäna svenska folket med högsta möjliga levnadsstandard, gärna med ett rättvisepatos, som i motsats till Alliansen inte bara gynnar de rika.

Miljöproblemen skall lösas med teknikutveckling. Bygg ut vattenkraften och kärnkraften. Sätt upp en massa vindkraftverk där det blåser. Satsa på kolkraftverk där man transformerar CO2 till ofarlig flytande form.

Bilen är en frihetsmaskin som bör bejakas, inte skattas till döds så bara överklassen har råd att åka bil.
Men de bör drivas med vätgas. BMW och Honda har redan fullt fungerande prototyper.

Honda är världsledande, i Japan försigår prov för fullt, snart kommer en prototyp även rulla i Norge.

 Idag finns hybridbilar,Toyota fick mycket uppmärksamhet för sin Prius, men Honda var först med hybriddrift, i slutet av 90 talet presenterades Insight, en läcker strömlinjeformad bil med toppfart runt 170 km/h och mopedförbrukning, ca 0.3 liter milen.

Etanol är förmodligen en återvändsgränd, där framställningen tar resurser från jordbruksproduktion. I Brasilien däremot är etanol vettigt med snabbväxande sockerrör.

Själv skulle jag aldrig i livet köpa en etanolbil i Sverige, det finns ingen ekonomi eftersom etanolbilar är synnerligen törstiga och det 30% billigare bränslet inte kompenserar.
En SAAB med visserligen höga prestanda drar lätt 1,6 liter milen, en seg Volvo V70 enligt uppgift 59% mer än en bensinare!

Sorgligt nog har vi ett mediokert politiskt ledarskap i Sverige.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0