Skövde

I min stad Skövde, råder tillväxt. Det byggs så det knakar, företag etableras och folk flyttar hit. Drygt 50.000 bor här, om några år räknar man med 55.000.

Skövde har högskola, militär och Volvo motortillverkning, både PV och LV.

Många i likhet med mig tycker det är perfekt att bo i mindre stad och ha cykelavstånd til jobb och affärer, restauranger och pubar.

Att flytta till en storstad lockar absolut inte mig, med trängsel, bilköer, avgaser, långa avstånd och pendlarresor. Dessutom har storstäder sjukligt höga bostadspriser.

Skövde har dessutom perfekt läge om man vill uppleva storstadspulsen: 1,5 timmar med tåg till Göteborg, 2 timmar med X 2000 till Stockholm.

Naturligtvis finns smolk i glädjebägaren även här. En sak som oroar är politikernas spendersamhet och vad som händer när konkunkturen viker.

Kommunalrådet Thord Gustavsson (M), sänkte kommunalskatten med 17 öre.

En god vän till mig, elakare i käften än jag, stötte ihop med Thord på stan, spände ögonen i honom och framkastade; " Thord, varför sänker du bara 17 öre, det är meningslöst, du kan lika gärna låta bli. Sänk 1 krona och tvinga förvaltningar att spara ! "

Istället leker Skövdes politiker affärsmän och bygger ett äventyrsbad för ofattbara 500 miljoner!

En konsult avfärdade projektet som olönsamt, konsulter har inte alltid rätt, men ibland.
Privata investerare har dragit sig ur, men kommunpolitikerna tror på lönsamhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0