Skinnad av staten

När jag ändå är i farten, det finns fler upprörande exempel där politiker skinnar oss medborgare på pengar och därmed försämrar folks köpkraft.

De höga alkoholskatterna sägs gynna folkhälsan, men också smuggling, svarta inkomster och onödiga CO2 utsläppande inköpsresor till Tyskland.
Personligen är jag förbannad över det faktum att jag får betala 2-3 gånger mer än en tysk eller italienare för en flaska whisky.
Däremot skall systembolaget ha en eloge för sitt sortiment och för kunnig personal.

Svenska Spel är ett annat upprörande exempel. Det finns inga belägg för att de är mer socialt ansvarstagande än privata spelbolag, däremot ger de som högst tillbaka 40% av intäkterna till spelarna, vissa privata ger över 90% !
När jag påtalat detta missförhållande på SVD:s kommentarssidor blev jag censurerad....

Jag tycker staten ska behålla Sv Spel, liksom andra statliga bolag som genererar vinst, men visst är det egendomligt att en borgerlig regering förbjuder konkurrens och en fri marknad!

Anders Borg framstår allt mer som en regleringsivrig kryptososse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0