Jultider

Jag avskyr julhysterin och överkonsumtionen i form av dyra julklappar.
 Läste att många skuldsätter sig över öronen med dyra konsumtionslån.

Inte så konstigt kanske, för många är en fin jul liktydligt med överdrivet mycket fet julmat och julklappar till barnen, snälla som elaka, samt även vuxna släktingar som redan är materiellt övermätta.

Dock har vi alla ett personligt val, den modige vågar gå emot trenden och fira en balanserad jul. Kanske endast måttligt med julmat, det är ju ingen höjdare att behöva banta bort en massa kilo efter jul, eller hur?
Blir barnen besvikna över att de får mindre julklappar än grannens barn, kanske man ska förklara att mamma och pappa inte har lika mycket pengar som grannen, alternativt vägrar skuldsätta sig.
Man kan också förklara att vi har världens högsta skattetryck och lägst köpkraft i norden, barn förstår mer än man tror.

Själv slipper jag inte helt undan. När det gäller föräldrar och släktingar och vänner: Inga julklappar.

Men min fru vill ha julklapp, ett önskemål jag inte burdust kan avvisa, jag tänkte bjuda på en resa i januari istället för ytterligare någon pryl, möjligen blir det ett litet paket också.

Barnen måste förstås få något, sedan räcker det.

Jag är bjuden på två julbord, så det blir ingen ytterligare julmat hemma.Min fru som kommer från ett annat land gillar inte julmat, så på julafton äter vi kryddstark thailändsk mat.

Till sist, jag avskyr inte allt som har med julen att göra. Jag njuter av mörkret ute, all belysning som lyser upp midvinternatten, att hemma kunna tända levande ljus och stillsamt sippa på en god whisky.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0