Skeptisism visavi religioner

Den där muslimska killen som skall hjälpa Lars Vilks att ställa ut sina tvivelaktiga teckningar tillhör en förening som kallar sig sekulära muslimer.
Jag har hört företrädare på radion, och de låter klart vettiga.

Alla religioner som gör anspråk på att stå för den absoluta sanningen, med monoteistisk gud, dit hör kristendom, islam och judendom bör ha begränsat inflytande.

Visst, i ett demokratiskt samhälle bör vi ha religionsfrihet, men staten ska ha den övergripande makten.
I Frankrike skilde man i början på förra seklet på kyrka-stat. I Sverige skedde detta bara för något decennium sedan!
Sverige är inte alltid modernismens högborg, vi har fortfarande en odemokratisk anakronism som kungahuset.
Låt gå för att många tycker det är charmig och pampig anakronism.

Jag är övertygad om att dagens ökade skeptisism mot religioner är sund med föreningar som humanisterna och andra som påtalar det orimliga med vidskepelse.

Jag är visserligen döpt, men som ateist gifte jag mig borgerligt och den dagen jag sluter ögonen för gott vill jag ha en icke religiös begravning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0