Toyota GT 86
Toyotas VD heter Toyoda, en kille med passion för körglada bilar. Han har själv utan omsvep erkänt att Toyota gör rätt tråkiga bilar. En Prius må vara hur bra och miljövänlig som helst, men den saknar helt körglädje.
Förr hade Toyota några roliga bilar som MR 2 och Supra, dessa modeller är dessvärre nedlagda.
Men nu händer det saker! man presenterar GT 86 i samarbete med Subaru som Toyota äger. En härlig lätt. kompakt sportkupé, bakhjulsdriven med en 200 hästars boxermotor. Inget löjligt teknikbjäfs som fyrhjulsdrift och turbo, som bara gör bilen onödigt tung och otymplig och dyr. Utan ren och skär körglädje!
För den som kan undvara knappt 300.000 kr, det är bara att slå till!
Förr hade Toyota några roliga bilar som MR 2 och Supra, dessa modeller är dessvärre nedlagda.
Men nu händer det saker! man presenterar GT 86 i samarbete med Subaru som Toyota äger. En härlig lätt. kompakt sportkupé, bakhjulsdriven med en 200 hästars boxermotor. Inget löjligt teknikbjäfs som fyrhjulsdrift och turbo, som bara gör bilen onödigt tung och otymplig och dyr. Utan ren och skär körglädje!
För den som kan undvara knappt 300.000 kr, det är bara att slå till!
Dramat i Grekland
Något är fundamentalt fel i Grekland. Landet associerar till gamla filosofer, grandios arkitektur, demokratins vagga och en del annat positivt.
Själv minns jag charterresor på 80- talet, ljuvliga öar, retsinavin, moussaka och en avspänd livsstil.
Medaljens baksida är dålig arbetsmoral, ovilja att betala skatt, korruption och ett allmänt förakt för staten som institution.
Nu ser vi vidden av katastrofen, och dramat är långtifrån över, även om det verkar som det senaste nödlånet går igenom. Hotet om statsbankrutt kvarstår alltjämt.
Det kanske är dags att ta bladet från munnen och konstatera att vissa kulturer är överlägsna andra: I Baltikum som är präglat av protestantisk arbetsmoral, gjorde man läxan och har nu åter styrfart mot framtiden.
Det var ett misstag att släppa in Grekland i EU.
I stora delar av arabvärlden råder grava ekonomiska missförhållanden, en grogrund för protester och rentav revolution. Medan vissa länder i Asien går som tåget. Sydkorea är ett föredöme, fredligt, välmående, med en välutbildad befolkning och en industri i världsklass. Allt detta på bara några decennier.
Kanske Grekland skall kastas ut ur EU, och förbli ett behagligt soldränkt turistland med låg prisnivå, dit hårt arbetande människor från hela den utvecklade delen av världen kan förlägga sin semester?
Själv minns jag charterresor på 80- talet, ljuvliga öar, retsinavin, moussaka och en avspänd livsstil.
Medaljens baksida är dålig arbetsmoral, ovilja att betala skatt, korruption och ett allmänt förakt för staten som institution.
Nu ser vi vidden av katastrofen, och dramat är långtifrån över, även om det verkar som det senaste nödlånet går igenom. Hotet om statsbankrutt kvarstår alltjämt.
Det kanske är dags att ta bladet från munnen och konstatera att vissa kulturer är överlägsna andra: I Baltikum som är präglat av protestantisk arbetsmoral, gjorde man läxan och har nu åter styrfart mot framtiden.
Det var ett misstag att släppa in Grekland i EU.
I stora delar av arabvärlden råder grava ekonomiska missförhållanden, en grogrund för protester och rentav revolution. Medan vissa länder i Asien går som tåget. Sydkorea är ett föredöme, fredligt, välmående, med en välutbildad befolkning och en industri i världsklass. Allt detta på bara några decennier.
Kanske Grekland skall kastas ut ur EU, och förbli ett behagligt soldränkt turistland med låg prisnivå, dit hårt arbetande människor från hela den utvecklade delen av världen kan förlägga sin semester?
Farlig trafik i Thailand
Jag rekommenderar alla att besöka Thailand. Dock bör man vara uppmärksam på att trafiken är mycket farligare än i Sverige. Det dör cirka 11.000 människor om året i detta 60 miljonersland.
Idag kunde vi läsa om den tragiska olyckan norr om Phuket där 4 svenska 20- åringar dog, och deras taxichaufför. En lastbil kom över på fel sida och mejade ner den nya Toyotan. Troligen hade de inte överlevt, även om de suttit bältade i en ny S- klass Mercedes. Att frontsmälla mot en tung lastbil är chanslöst.
Man kan aldrig skydda sig helt fråm risken att råka ut för en trafikolycka, vare sig hemma eller I Thailand. Men man kan minimera riskerna. Flyg är ett oerhört säkert sätt att färdas, nu finns lågprisflyg som Air Asia även i Thailand. Tåg är också säkert. Och buss är 15 gånger säkrare än personbil. I Thailand har det statliga bolaget som kör blåvita bussar över hela landet bättre olyckstatistik än de privata som kör flashiga turistbussar ( enligt Lonely Planet).
Och Tuk Tuk, motorcykeltaxi ska man nog avstå helt! Själv kan jag hyra en liten motorcykel och köra sakta med på lågtrafikerade öar, men det är gränsfall, men det är rätt mysigt! Glöm inte hjälm!
Idag kunde vi läsa om den tragiska olyckan norr om Phuket där 4 svenska 20- åringar dog, och deras taxichaufför. En lastbil kom över på fel sida och mejade ner den nya Toyotan. Troligen hade de inte överlevt, även om de suttit bältade i en ny S- klass Mercedes. Att frontsmälla mot en tung lastbil är chanslöst.
Man kan aldrig skydda sig helt fråm risken att råka ut för en trafikolycka, vare sig hemma eller I Thailand. Men man kan minimera riskerna. Flyg är ett oerhört säkert sätt att färdas, nu finns lågprisflyg som Air Asia även i Thailand. Tåg är också säkert. Och buss är 15 gånger säkrare än personbil. I Thailand har det statliga bolaget som kör blåvita bussar över hela landet bättre olyckstatistik än de privata som kör flashiga turistbussar ( enligt Lonely Planet).
Och Tuk Tuk, motorcykeltaxi ska man nog avstå helt! Själv kan jag hyra en liten motorcykel och köra sakta med på lågtrafikerade öar, men det är gränsfall, men det är rätt mysigt! Glöm inte hjälm!
Förbryllande om kärnkraft
Två partier i Sverige förordar kärnkraft, Folkpartiet och Moderaterna. Socialdemokraterna är kluvna, den nyvalde partiledaren Löfwen tillhör dock den kärnkraftsvänliga falangen. Han inser den viktiga exportindustrins villkor och är positiv till tillväxt.
Rödgröna flummare finns dock både i det röda och blåa laget. Centern under Maud vek sig delvis, dock med den konstiga reservationen att ingen statlig inblandning tillåts om det byggs ny kärnkraft.
Om man nu tar klimathotet på allvar, är det istället läge att bygga ut den CO2 fria kärnkraften. Jag är ingen konspirationsteoretiker, men jag misstänker att kärnkraftsindustrin medvetet drar ner på produktionen när nu rysskylan äntligen infinner sig, och lyckas slå två flugor i en smäll: Elpriset och vinsten rakar i höjden. Och man visar hur beroende av kärnkraft Sverige är, med uppåt 50% av elproduktionen. Nu kör man bara 5 kärnkraftverk och de dyra och miljöförstörande gaskraftverken i Karlshamn går för högvarv...
Det blir därför löjeväckande när vår energi och miljöminister Anna- Karin Hatt nu tar Vattenfalls direktörer i örat, och undrar varför de nu i strängaste kylan stänger kärnkraftverk för " underhåll".
Hennes parti står bakom den vansinniga stängningen av Barsebäck ( Som relativt snabbt kan dra igång igen, skrotning sker först om tio år).
Var är logiken?
Alla som ogillar kärnkraft borde vara glada nu, endast 5 reaktorer är igång, helt enligt avvecklarnas dröm. De borde bara vara glada om fler stängs för " service".
Och en sak till, kärnkraft är inte subventionerad, i motsats till vindsnurrorna som står för 4 % av elproduktionen i bästa fall... Och nu står de helt stilla, det blåser inte i sträng kyla med högtryck...
Rödgröna flummare finns dock både i det röda och blåa laget. Centern under Maud vek sig delvis, dock med den konstiga reservationen att ingen statlig inblandning tillåts om det byggs ny kärnkraft.
Om man nu tar klimathotet på allvar, är det istället läge att bygga ut den CO2 fria kärnkraften. Jag är ingen konspirationsteoretiker, men jag misstänker att kärnkraftsindustrin medvetet drar ner på produktionen när nu rysskylan äntligen infinner sig, och lyckas slå två flugor i en smäll: Elpriset och vinsten rakar i höjden. Och man visar hur beroende av kärnkraft Sverige är, med uppåt 50% av elproduktionen. Nu kör man bara 5 kärnkraftverk och de dyra och miljöförstörande gaskraftverken i Karlshamn går för högvarv...
Det blir därför löjeväckande när vår energi och miljöminister Anna- Karin Hatt nu tar Vattenfalls direktörer i örat, och undrar varför de nu i strängaste kylan stänger kärnkraftverk för " underhåll".
Hennes parti står bakom den vansinniga stängningen av Barsebäck ( Som relativt snabbt kan dra igång igen, skrotning sker först om tio år).
Var är logiken?
Alla som ogillar kärnkraft borde vara glada nu, endast 5 reaktorer är igång, helt enligt avvecklarnas dröm. De borde bara vara glada om fler stängs för " service".
Och en sak till, kärnkraft är inte subventionerad, i motsats till vindsnurrorna som står för 4 % av elproduktionen i bästa fall... Och nu står de helt stilla, det blåser inte i sträng kyla med högtryck...