Årets Bil i Europa

Sedan 60- talet väljer en jury varje år den bil som ansetts mest framsynt och nytänkande. Det har varit en brokig samling, några har visat sig hålla måttet synnerligen dåligt, andra är sedan länge bortglömda och kommer inte bli några framtida klassiker.

Idag raljeras det vilt, när vissa tidigare åretsbilar diskuters. Det flabbas exempelvis hånfullt när 70-talsbilar som Citroen GS eller Alfa Romeo Alfasud diskuteras.
Jag deltar inte i hånet: Jag har själv varit stolt ägare till en GS, en god vän hade en Alfasud och dessa bilar representerade yttersta ingenjörskonst och hade stilig design och var vettigt prisatta. Dock var kvaliteten synnerligen låg, men det kunde inte kommittén veta då bilarna var sprillans nya....

Frågan är om inte årets val kommer orsaka framtida skrattanfall. Man har bestämt att det måste vara en elbil, och valet föll på Nissan Leaf. Tyvärr är elbilar fortfarande patetiskt dåliga, en liten usel småbil med mediokra prestanda och en reell räckvidd på 15 mil som kostar 300.000 kr och med batterier som måste bytas efter några år för 100.000 kr.

En riktig kalkonbil!

Centern och KD under 4%, vem bryr sig?

Dessa partier är döende, och ytterst få bryr sig. Miljöpartiet ökar ytterligare och når 11%. Vänsterpartiet riskerar också att ramla ur riksdagspärren, vilket är glädjande.

Dock nämns inte SD, som ökar stadigt och snart kan ha 10 %! Själv gillar jag inte Sd därför att de generaliserar om invandrare och muslimer i synnerhet och har en svartvit världsbild, där man drömmer sig tillbaka till något förment trivsamt folkhem från 50-talet.

Dock får de andra partierna ta på sig skulden för SD:s framgångar, i synnerhet miljö, vänster och folkpartististiska flumliberaler som vill ge alla flyktingar amnesti och är helt verklighetsfrämmande!

Självklart finns en matematisk gräns för hur många invandrare vi kan ta emot. Om antalet jobb ökar med 50.000 per år kan vi inte ta emot 100.000....

Dataspecialister från Indien kanske behövs, men inte analfabeter från något centralasiatiskt land.

Även facket har en poäng när den kritiserar den nu av liberaler så omhuldade arbetskraftsinvandringen som innebär att oseriösa företagare tar in folk som jobbar för slavvilkor inom bygg, städ, hotell och restaurangbranschen.

Det behövs ordning och reda även i invandringspolitiken, så länge flumliberaler får bestämma kommer Sd:s framgångar fortsätta.

Personligen tror jag förnuftet kommer segra, de andra partierna måste förhålla sig till SD, och en mer realistisk politik blir följden av detta.

Fredrik Böök

Bilen är en ljuvlig frihetsmaskin i sina bästa stunder! Då tänker jag förstås inte på vidriga stillastående bilköer i överbefolkade megastäder, eller pendlingsresor till jobbet där det är snabbare och hälsosammare att åka kollektivt eller rent av cykla.

Nej, jag tänker en sen kväll på autobahn, när trafiken lättar och man dundrar på någonstans på nordtyska slätten och gaspedalen trycks allt hårdare mot durken. Skymningen faller, den röda instrumentbelysningen lyser varmt och Miles Davies ljuva toner sipprar ur högtalarna.
En magisk känsla infinner sig, däcken viner mot asfalten och skymningen förstärker tunnelseendet.

Eller ett ljuvligt miataminne: Efter Zakopane passeras gränsen till Slovakien. Det är sommar, sol, 25 grader varmt, tidig eftermiddag. Cabben nerfälld förstås, vinden rufsar i håret. Slovakien är glesbefolkat, trafiken obefintlig, miatan blir ett förlängt precisionsinstrument av mig själv, kurvorna tas med däcksskrik och kontrollerade sladdar. Efter ett par timmar anländer man till Kosice, och börjar fundera över att hitta något mysigt värdshus för natten.

Ingen kan dock beskriva bilnjutning bättre än Fredrik Böök. Hans böcker och reseskildringar borde verkligen gå i nytryck!

Så här skrev han redan 1935:

"Det finnes intet sätt att resa, som ställer en ansikte mot ansikte med naturen på samma sätt som en bilfärd. När man far på järnväg, befinner man sig på en banvall, på något obeskrivligt sätt utanför landskapet. Rör man sig till fots eller på cykel, så är man nedsänkt och förlorad i detaljerna, man har inte överblicken, perspektivet upplöser sig. Bilresan är i grund och botten något underbart, ty den förenar intimiteten i upplevelsen med snabbheten och omväxlingen. Man tränger djupt in i ensamheten och ödemarken. Under mossiga grenar blickar man in i John Bauers sagoskog, där trollen driva sitt spel i det gröna dunklet, och samtidigt står man genom motorn i obruten förbindelse med den moderna civilisationen."

Det är så vackert att man får en tår i ögonvrån! Dock nämnde han inget om flygresor. Numera är det oftast trist, men snabbt, billigt och effektivt att flyga. Man sitter som en inpackad sill under några timmar, och ser knappt ut alls.

Fast jag vill minnas att han skrev " Resa till Ungern", en charmant resebeskrivning, då han flög propellerplan till Budapest, några år före andra världskriget.

Sossarnas kris

Ylva Johansson deklarerade idag sitt intresse att bli partiledare. Med tanke på hennes insats som skolminister och hennes agerande i stort torde hon bli ett sänke för S, och resan söderut kan fortsätta....

Eller om vänstersocialisten Veronica Palm tar över rodret, kan verkligen Reinfeldt och co sova gott framöver.

Den enda rätta är Stefan Löwén, en verklighetsförankrad, tillväxtvänlig sosse.

Ett oväntat år

Snart kan vi lägga 2010 på hyllan och blicka fram mot ännu ert nytt år. Ett år till har gått och man har närmat sig det oundvikliga slutet, döden, med ännu ett ett år.

Lite vemodigt och sorgligt, men absolut inget man kan göra något åt, så lika bra att inte grubbla över hur futtigt och kort livet egentligen är.
Kanske läge att flukta på Sartre och existensialisterna.

Låt oss därför titta på förvånansvärda futiliteter som i de stora sammanghangen saknar betydelse. En är eurokrisen: Vem hade för något år sedan insett vidden av Greklandskrisen och andra sydeuropeiska länder. Hade någon för ett år sedan sagt att euron skulle stå under 9 svenska kronor hade jag misstroget hånskrattat!
Det är egentligen helt sanslöst: Svenskar har fått i runda slängar en 30% löneförhöjning mot eurokursen på bara något år.

Sedan har vi fått den kallaste vintern på över hundra år! Visst är det skillnad på klimat och väder, men fortsätter detta, var så säker på att klimatforskarnas kalkyler behöver revideras.

Själv har jag blivit mer vänligt inställd till euroskeptikerna. Den vresige Vacslav Klaus, Tjeckiens president som inte ville skriva på fördraget och införa euron i Tjeckien, har onekligen fått viss näring för sin uppfattning...

Noteras bör att länder som Norge och Schweiz har utmärkt ekonomi och nogsamt aktar sig för att bli involverade i det byråkratiska eu- projektet.

Fri marknad och konkurrens, ja! Men överstatlighet och byråkrati? Att Klaus som är allergisk mot sovjetdespotism visar skeptitism mot att ge sig in i ett annatr överstatligt politiskt projekt är högst förståeligt...

Troligen kommer inte Eu och euron finnas kvar om 10 år i samma skepnad som idag.

Vad som än händer är det en spännande värld vi lever i, och en spännande utveckling följer!

Sverige i förfall

Det finns mycket positivt att säga om Sverige just nu. Vi har en regering som sköter statsfinanserna väl, i en tid då det stormar i eurozonen och USA.
Dock är det på sin plats att lyssna på Anders Borg och inse att vi också kan påverkas.

Skönt också att den Socialdemokratiska hegemonin i Sverige äntligen är bruten! Det är patetiskt att se höjdarna i VU klamra sig fast vid sina höga positioner och inte kliva av, när Mona Sahlin nu kastat in handuken.
Det ger onekligen näring åt misstanken att det är principlösa karriärister som lika gärna hade kunnat vara Moderater eller något annat, bara de får sitta vid maktens grytor. Nomentklatura är en korrekt benämning!

Mindre bra i Sverige är förfallet i infrastrukturen. Visst har vägarna blivit bättre och säkrare under senaste decenniet, men järnvägen är ett sorgligt kapitel.
Kanske är Sverige ett för stort och glesbefolkat land för hypermoderna snabbtåg. Satsa på godstrafiken och kanske Stockholm, Göteborg och Malmö.
För längre persontransporter är flyget bäst. Det finns gott om underutnyttjade flygplatser. Ryanair och andra har visat att det går att flyga billigt och hålla tidtabeller..

Satsa sen på busstrafiken! Buss är ett billigt, flexibelt och smidigt sätt att resa.  Bussbolagen upplever nu en renässans och går som tåget borde gå!

Och bilsamhället har kommit för att stanna! Bilen ger frihet, och nya upplevelser!

Nu kommer invändningar mot miljön förstås.... Idag pratas det bara om CO2 utsläpp: Är alla andra miljöproblem lösta?

Svaret på detta är förstås nya bränslen, inte ett fattigt lågenergisamhälle som rödgröna drömmer om. Idag körs många bussar på biogas, bättre bränslen till våra fordon kommer.

Efter den sorgliga blockeringen av utveckligen av ny kärnkraft under decennier, ser vi nu stillastående gamla kärnkraftverk mitt i smällkallaste vintern och skenande elpriser.
Det ger en fingervisning hur uselt rödgrön energipolitik fungerar.
Vi behöver nya, moderna kärnkraftverk!

Kom ihåg att Sverige endast släpper ut 1% av världens CO2 utsläpp. Med ny teknik kan vi minska ytterligare!

RSS 2.0