Dagens nyheter

Läste i SVD att Birgitta Ohlsson (fp) upprörs över den pågående tragedin i Zimbabwe. Hon är på plats och kan med egna ögon se eländet.
Hon vill se aktion och jag instämmer. Arrestera diktatorn så fort han sticker näsan utanför gränsen, konfiskera hans tillgångar som man gjorde med Pinochet som framstår som en ömsint humanist i jämförelse med Mugabe.
Att EU bjöd in denne blodsbesudlade Mugabe är en skymf och skandal!

Läste även att Stellan Lundgren(?) anser att borättpriser kan falla med 30%. Fastighetsmäklare försöker förstås tona ner, men faktum är att priserna redan sjunker.
Kan bli svettigt för högbelånade hushåll.
Själv tycker jag inte priset på en bostad bör vara högre än att det kan vara återbetalt på 30-40 år.
Hur många av dagens löntagare som köper lägenheter och villor för miljonbelopp klarar det?
Och vad händer med räntorna?

Bilmärket Mercedes har gjort bort sig igen. Trots hutlösa priser levererar man inte kvalitet, enligt en enkät som Motormännen presenterar, har Mercedes de mest missnöjda kunderna, såväl på verkstadssidan som på säljsidan.
Jag har alltid haft aversion mot detta arroganta snobbmärke, association går till Hitlers pampiga öppna vagnar.

Jag är inte principiellt emot sport och lyxbilar, hade jag råd skulle jag gärna ha en Porsche 911 Carrera. Hade jag dessutom råd med med en lyxbil skulle jag köpa en Lexus 600. Med hybriddrift drar den bränsle som en normal mellanklassbil, men med sportbilsprestanda. Den är tystast, har bäst ljudanläggning. Och kvaliteten ligger ljusår bättre än Mercedes...

Cristo

Konstnären Cristo, ni vet han som klädde in Berlins riksdagshus i tyg har anlänt till min stad.
Ett hyreshus nära mig har klätts in ett vackert grönskimrande tyg. Jag var tvungen att studera skönheten, döm om min förvåning när jag såg skylten " Johns byggfirma".
Den gode Cristo har uppenbarligen fått konkurrens....

Skeptisism visavi religioner

Den där muslimska killen som skall hjälpa Lars Vilks att ställa ut sina tvivelaktiga teckningar tillhör en förening som kallar sig sekulära muslimer.
Jag har hört företrädare på radion, och de låter klart vettiga.

Alla religioner som gör anspråk på att stå för den absoluta sanningen, med monoteistisk gud, dit hör kristendom, islam och judendom bör ha begränsat inflytande.

Visst, i ett demokratiskt samhälle bör vi ha religionsfrihet, men staten ska ha den övergripande makten.
I Frankrike skilde man i början på förra seklet på kyrka-stat. I Sverige skedde detta bara för något decennium sedan!
Sverige är inte alltid modernismens högborg, vi har fortfarande en odemokratisk anakronism som kungahuset.
Låt gå för att många tycker det är charmig och pampig anakronism.

Jag är övertygad om att dagens ökade skeptisism mot religioner är sund med föreningar som humanisterna och andra som påtalar det orimliga med vidskepelse.

Jag är visserligen döpt, men som ateist gifte jag mig borgerligt och den dagen jag sluter ögonen för gott vill jag ha en icke religiös begravning.

Lars Vilks

Jag instämmer helt med Jan Guillou. Lars Vilks är en usel konstnär. Vill minnas att han för många år sedan byggde en "ambassad" bestående av gamla brädbitar utanför Halmstad.
När kommunen ville riva eländet överklagade Vilks med motiveringen att det rörde sig om ett konstverk.
Lyckligtvis raserade första bästa höststorm "konstverket", och renhållningsgubbarna kunde forsla bort resterna till tippen (det kanske heter miljöstation på nysvenska).

Däremot är Vilks en lysande provokatör. Med sin senaste, uselt utförda teckning med profeten Mohammed som rondellhund har vispat runt rejält i den svenska ankdammen.
Hysteriska, islamofobiska folkpartister har fått spel och råmar om censur och muslimska extremister som hotar yttrandefrihen.

Trots allt kanske Vilks gör nytta. Han drar ett löjets skimmer över vissa enögda politiker och andra debattörer när de blir provocerade, samtidigt som andra, sansade personer kan träda fram, som den muslim som nu ska hjälpa Vilks att visa teckningen. Jag hörde den muslimske killen på radion, han sade sig tycka illa om teckningen, men välkommnar en ordentlig debatt.
Killen är nog tillräckligt smart för räkna ut att censur, oavsett skäl gynnar extremister på alla håll.
Det behövs en vettig debatt med vettiga människor som visar varandra respekt.

Vårt samhälle bygger på öppenhet och demokrati och Säpo och militären behövs förstås för hålla ögonen på subversiva element.
Men bevare oss från extremister, oavsett var de finns!

Veckan som gick II

Som vanligt denna sommar, gick veckan i regnets tecken, men också en del sol mellan varven.
Förra helgens cykeltur innebar behov av regnställ, men solen dominerade trots allt.
Skönt nog var det vindstilla med tropisk luftfuktighet. Motvind är det värsta en långfärdscyklist kan råka ut för.

Annat roligt som hänt under veckan var gokartkörning. Banan vid Skövde flygfält var rejält blöt när vi började.
Det var svårkört och lätt att snurra runt. Efterhand torkade banan upp och varvtiderna blev allt bättre, jag lyckades pressa ner strax under en minut.
Fast det är jobbigt med gokart, man blir fruktansvärt trött i armarna efter några varv.

Trötta och belåtna cyklade vi hem och avslutade med Chabrols senaste film, som handlade om korruption och mygel med Elfskandalen som förebild. Jag gillar fransk film, det känns befriande att slippa Hollywood ibland.
Till det drack vi lite god whisky, Tallisker och Ileach.
Efter Chabrol såg vi en Miami Vice, härlig 80-tals nostalgi. Fast jag har aldrig fått kläm på om Daytonan är äkta eller en replika. Även äkta Ferrari hade dålig finish på den tiden.
Ett rykte säger att Ferrari blev så irriterade över Daytonareplikan att de gratis skänkte en äkta Ferrari till filmbolaget.
Kanske jag någon gång av någon sakkunnig får reda på sanningen.

Nä, nu måste jag ta cykeln till jobbet!

Veckan som gick

Cykelturen gick förvånansvärt bra, nästan 10 mil enkel riktning, jag fuskade inte utan körde hela vägen hem på söndagen. Eftersom jag cyklat under veckan till jobbet och till gokartbanan vid Skövde flygfält är jag nästan uppe i 30 mil på en vecka.

Cykelturen bjöd på regn, men efter Tidaholm kom solen och det var helt vindstilla. Hökensås bjöd på vackra vägar på glest trafikerade vägar.
Höjdpunkten var nog efter den sista mördarbacken i Bankeryd. När väl krönet var passerat var det enda lång nerförsbacke mot Jönköping med vidunderlig utsikt. I flera kilometer kunde jag rulla utan att röra pedalerena. Hastighetsmätaren stod länge över 50 km/h!

Väl framme väntade vännerna på Bishops Arms uteservering, originellt nog sittande i en grön plyschsoffa. Vi tog en gudabenådat god Guinness.

Jag har mer att förtälja, men nu fick jag besök, jag återkommer imorgon!

Helgaktiviteter

Städers slogans är ofta en källa till munterhet, Enköpings "Sveriges närmaste stad" är bäst.
Min stad intill Billingesluttningen har flera käcka slogans, men den jag minns är "Sveriges motor", vilket anspelar på att Volvo har motortillverkning här.

Idag ska jag hälsa på en god vän som bor i en trevlig stad, vackert belägen vid södra delen av  Vättern.

Trots regnmoln, tänker jag cykla dit, på småvägar genom vackra västgötska landskap blir det nog 10 mil. Om jag inte stannar och fikar alltför ofta bör det ta 5 timmar.
Därefter väntar god mat och dryck som kan inmundigas med gott samvete, viktigt är förstås att drycken också består av mycket vatten efter en lång cykeltur.

Min vän har nyligen besökt ett höglänt land i Asien och vandrat i dess höga berg, det ska bli intressant att höra om resan och se kort.

Sedan blir det en pint Guinness på Bishop Arms, Sveriges mest  "genuina" engelska pub. De som bor i städer med denna eminenta pubkedja är bara att gratulera.

Återstår att se hur jag organiserar min hemfärd på söndag. Eventuellt fuskar jag lite, och tar cykeln med mig på bussen till Grönköping, och trampar sedan därifrån hem, en sträcka på endast 3 mil.