Det politiska läget

Just nu råder mellanvalsstiltje. Alliansen regerar rätt hyfsat, trots att det är en minoritetsregering. Ekonomin är stabil trots krisen i Europa, Arbetslösheten är dock hög och stigande, även om vi befinner oss långt från katastofnivån som råder i Sydeuropa.
 
Det tuffar alltså på någorlunda. Dock väntas mycket turbulens efter nästa val. Den hittils någorlunda framgångsrika Alliansen lär vara död efter nästa val. KD åker sannolikt ur riksdagen och förmodligen även Centern, som alltmer blivit ett nyliberalt tokstolleparti, dominerat av Stureplansstekare.
 
SD kommer nog öka ytterligare, men ingen vill samarbeta med dem. Ska S och M bilda koalition? Realpolitiskt vore det nog ingen omöjlighet, men en sån konstellation skulle lägga en död hand över all politisk aktivitet. Ett sånt scenario är nog bara troligt vid en riktig katastrof.
 
Många debattörer hånar pragmatism och efterlyser mer ideologi. Jag tycker tvärtom, jag gillar både Löfwén och Reinfeldt för deras pragmatism.
Vi har haft alldeles för mycket verklighetsfrämmande ideologi under senaste 100 åren med kommunism och fascism och skräckvälden som nazismens Tyskland eller kommunismens Sovjet.
 
Men som pragmatiker kan jag ibland tycka att ledare eller ideologier som annars ter sig motbjudande kan göra bra saker. Kubas sjukvård har länge varit överlägset bäst bland de fattiga länderna. Kommunister har varit skickliga på kollektivtrafik, det är bara att studera gamla tunnelbanenät i Moskva eller Budapest. Hitler gjorde rätt som byggde Autobahn och beodrade Ferdinand Porsche att konstruera Volkswagen, som paradoxalt blev världens mest framgångsrika bilmodell efter Tysklands nederlag och som pikant nog leddes några år efter kriget av en engelsk major som älskade den lilla luftkylda bilen och arbetarna i Wolfsburg som skruvade ihop bilen! Resten är historia...
 
För att återgå till Sverige, har nu Centerpartiet totalt spårat ur med nyliberala dårar utan verklighetsförankring under drottning Annie Lööfs beskydd. Gamla trygga Centerpartister som Börje Hörnlund måste ta sig för pannan! Den enda vettiga de har kvar i regeringen är Eskil Erlandsson.
Centern är förvisso irrelevant för de flesta, men ur ett Alliansperspektiv är det förstås negativt att de tillsammans med KD troligen åker ur riksdagen efter nästa val.
 
Och så har vi Sverigedemokraterna. För att återknyta till mitt pragmatiska resonemang kring diktaturer, tycker jag SD är ett tvivelaktigt parti, det finns uppenbarligen rasism och avsky mot främst muslimer som även högt uppsatta företrädare sympatiserar med. Jag tar bestämt avstånd från sådana tankar, jag har många utländska och muslimska kollegor som är förträffliga personer. Och gärna invandring för mig, om den är kontrollerad och reglerad.
 
Tyvärr tycks inte en nyanserad debatt vara möjlig. Att SD nu får ökat stöd beror faktiskt på att de är de enda som ifrågassätter den extremt höga invandring vi nu har. Med andra ord, SD har en poäng, trots att det är ett dubiöst parti, med förflutet som BSS och andra högerextrema.
 
Läget är nu katastrofalt: Vi har en arbetslöshet över 8 %. 40- 50.000 årligen söker asyl, närmare hälften får stanna. Uppgörelsen med MP att tillåta anhörighetsinvandring från Somalia är galenskap. Det finns varken bostäder eller jobb, kommunerna vill ha statliga pengar som knappast Anders Borg är pigg på att släppa till.
 
Lägg till det idiotiska Centerpartistiska förslaget med arbetskraftinvandring. Som pragmatiker tycker jag det är bra om det inte finns svenskar som kan ta jobbet. Kanske det behövs indiska dataprogrammerare eller thailändska bärplockare ( svenska arbetslösa tar hellre bidrag än plockar bär!). Men se då till att svenska löner och kollektivavtal gäller!
Läste ni om några Mc Donalds chefer som tog 100.000 kr för att anställa en utomeuropeisk arbetskraftinvandrare? När massor med arbetslösa här hemma kan börja i morgon! Fråga C och MP hur de tänkt!
 
En annan sak som jag häromdagen diskuterade med en herre på bussen, och vi var lika frågande: De senaste 20 åren har PK- tyckare hävdat att det kommer bli arbetskraftsbrist pga alla stora pensionsavgångar, dock tycks detta aldrig inträffa, utan arbetslösheten bara fortsätter uppåt.... Skumt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.migrationsverket.se/info/2552.html

Postat av: Joakim

Om man som statistska centralbyrån har gjort drar ifrån de som utvandrat från Sverige med de som invandrat samma år så utgör den invandrande delen en befolkningsökning 2011 på 0,5 procent. DET anser inte jag vara en ”extremt hög invandring” utan tvärtom i Sverige behöver vi bli fler, vi är ett glest befolkat land som bland annat måste ta hand om en allt större och växande äldre grupp. Sedan kan man också se det så här: Låt säga att det för en invandrande svensk i GENOMSNITT tar 15 år (vissa tar det kanske 30 år för, andra 5 år) innan denne blir produktiv, får ett jobb och bidrar genom skatt till statskassan så tar det för en svenskfödd person 18-25 år. Med andra ord är de invandrande svenskarna snabbare lönsamma för samhället. Där med vore det bra för hela samhället om andelen invandrande svenskar ökar kontra svenskfödda (det finns siffror från trovärdiga källor på detta men just nu hittar jag inte den länken).

Sedan tycker jag mig se när man reser runt om i Sverige att våra invandrande svenskar är beredda att ta jobb som svenskfödda inte i samma benägenhet är beredda att ta så även om de är viktiga och har samhällsbärande funktioner. Så som exempelvis busschaufförer, taxichaufförer, inom restaurangbranschen, sjöterskor på äldreboende osv, nä de tidigare curlade unga svenskfödda vuxna ska alla jobba inom media och IT, vad det verkar.

Det är integrationspolitiken som är tokig, inte människorna som kommer hit. Det är jobbpolitiken som är tokig och har misslyckats när vi har hög arbetslöshet. Det är SD´s idéprogram som om man läser det är fascistiskt som är tokigt inte Centerns idéprogram som för övrigt enbart är ett förslag. Centern har också lämnat ett förslag om att de som söker asyl istället ska placeras eller typ tas om hand av frivilla familjer 8som får ersättning) för att snabbare integreras i samhället. Istället för som nu placeras ute i skogen ute på någon förläggning bland en massa andra som har traumatisk krigsminnen. Sämsta tänkbara början i ett nytt land. Tycker jag är ett utmärkt pragmatiskt förslag.

Man ska inte gå i SD-fällan och göra det så lätt för sig att man ställer utsatta människor emot varandra så som arbetslösa mot flyktningar. Fast uppenbarligen har SD enligt opinionsundersökningar lyckats med just detta och det kan jag förstå många söker enkla lösningar på mycket komplicerade samhällsproblem. Men det första man då bör betänka är: Om det vore så enkelt vad kommer det sig i så fall att länder med ännu mindre invandring än vad Sverige har, har lika hög eller högre arbetslöshet än Sverige?

Postat av: Joakim

Jag är ingen expert så jag kan självfallet ha fel. Men jag försöker lyssna på dem som kan saker och ting bättre än mig själv. Så detta med vad den stora arbetslösheten beror på. Vad jag har förstått är vi väldigt beroendes av exportindustrin och nu under den senaste varselvågen har jag varken hört någon företagsledare eller ekonom skylla detta på att vi har invandring (0.5% befolkningsökning per år). Utan istället pratar de om dålig efterfrågan i länder dit vi har stor export på grund av att dessa länder befinner sig i lågkonjunktur, hög kronkurs och en allt för hög ränta. Bland annat. Så då är ju frågan hur landet Sverige ska bemöta detta. att svara upp med att inte ge flyktingar med skyddsbehov skydd tror jag ger föga effekt. Ja sänkt ränta vore nog bra med risk för att hushållen lånar på sig för mycket förstås. Att förenkla och göra det mer lönsamt för företagare vore bra tror jag (vet att jag egoistiskt pratar för egen sak här). Men också att staten vågar göra satsningar i sämre tider och då tänker jag inte bara på populära infrastrukturprojekt utan även på vård skola och omsorg. Konstigt att det inte finns något som heter “vårdprojekt” när det finns “infrastrukturprojekt”? Sedan är frågan hur lila glesbefolkade Sverige ska kunna svara upp mot jättar som Indien och Kina ja det enda sättet är nog att satsa på utbildning och åter utbildning.

2013-01-06 @ 15:37:57
URL: http://https://twitter.com/JoakimFardig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0