Slutet nära för SAAB

1960 tillverkade Toyota lika många bilar som Volvo och SAAB. Nu tillverkar Toyota 10 miljoner bilar om året, har överlägset högst kvalitet, och är fortfarande ensamma om fullhybrider.

SAAB når i bästa fall upp till 30.000 tillverkade bilar, en nivå som inte en Porsche, som har bäst avans i bilbranschen kan överleva på. Porsche gör ett par hundratusen dyrbilar om året...

Är detta ett exempel på sossesverige? Juholt tycker regeringen " är passiv"... Jaha, ska vi skattebetalare pytsa in några miljarder i SAAB? Hur många år? Även vänsterpartister och miljöpartister som annars vill tokbeskatta bilismen tycker att "man bör rädda SAAB"! Man tar sig för pannan...

I en rationell marknadsekonomi är SAAB sedan länge kört. Lägg ner, till lägsta möjliga kostnad!
När regeringen och Riksgälden nu fegar, är det bra att EIB säger upp lånet. Antonov har en egen agenda, troligen har redan intresset svalnat när han inte kommer åt skattebetalarnas pengar. 

Låt oss glädjas över att vi fortfarande har några företag i världsklass som exempelvis SKF, som i veckan levererade en lysande rapport.


Kommentarer
Postat av: Joakim





Håller med till fullo med att staten alltså vi skattebetalare inte ska äga några bilfabriker, inte heller energibolag, flygbolag eller vodkatillverkare.



Staten ska äga grundpelarna i en fungerande välfärd så som sjukhus, äldreomsorg, skolor men även viktig infrastruktur som vägnät och järnväg (dock inte loken utan själva järnvägen, ja ni fattar).



Sedan tror jag att SKF inte längre ägs i huvudsak av något svenskt företag utan något tyskt. Det var något på nyheterna om detta för ja vad kan det vara 5-6 år sedan. Men efter att ha tittat på SKF:s hemsida så verkar ju det som om det är svenskt - i huvudsak - så nu blir jag inte riktigt klok….

2011-04-26 @ 00:29:02
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0