Fredagstankar

Vi lever i ett informationssamhälle, och den nyhetstörstande kan dygnet runt uppgradera sig.

Medaljens baksida är alla nyheter man blir pådyvlad, som man inte är intresserad av! Tiger Woods är ett lysande exempel. Jag är ointresserad av golf, men har förstått att han är en fantastisk golfstjärna.
Hans privatliv och med dagens modeord "sexmissbrukare" intresserar mig inte det minsta. Ändå kan jag inte värja mig mot löpsedlar och snaskiga reportage i främst kvällstidningar.

Det som möjligen intresserar mig lite angående Woodsaffären är de nya, mer puritanska värderingar som nu råder: För ett antal år sedan fanns inte diagnosen "sexmissbruk" och den man som hade många kvinnor sågs rentav med avundsam beundran.
Tiderna förändras, och machovärderingar framstår som alltmer mossiga och rentav töntiga. Gott så!
 
Ett intressant faktum är att vi styrs av instinkter, där har Tina Rosenberg rätt när hon hävdar att män är djur, fast jag vill då tillägga att även kvinnor är djur.: Männen tar för sig, kvinnor tänder på makt och status.

Precis som i djurvärlden är det ett faktum att hög status och maktposition ger mannen tiilträde till hur många kvinnor som behagas.
Säg den den rockstjärna, den amerikanske president som inte kan välja och vraka. Om Clinton varit lagerarbetare hade han säkert inte haft så många chanser.
Fast den gamle skurken Nixon lär ha varit sin Pat trogen, trots att även han blev utsatt för lockelser. Så ingen regel utan undantag.
Naturligtvis spelar attraktionskraften in. Ju stiligare, desta lättare att hitta en partner. Fast särskilt jämlikt är det inte och kommer aldrig bli (?)
Jag läste en intressant artikel av proffessor Bo Rothsten. Han hävdade att många lågutbildade män kommer bli desillusionerade loosers och aldrig kommer hitta en kvinna att bilda familj med. I förlängningen kan dessa killar bli bittra och ensamma och rentav söka sig till extrema rörelser.

Detta är intressant: Kvinnor blir alltmer välutbildade, vilket är jämlikt och bra. Men de ratar män under deras nivå.
En man kan däremot mycket väl tänka sig en kvinna från lägre socialgrupp och med lägre utbildning, bara hon är attraktiv och charmig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0