Svensk kvalitet

Svensk kvalitet är ett begrepp som blivit alltmer urvattnat. Jag kan på rak arm bara komma på ett företag som fortfarande lever upp till begreppet, med en närmast överdriven hög kvalitet: Kullagertillverkaren SKF, som nyligen lämnade ett lysande bokslut, till aktieägarnas glädje.

Har ni funderat över det faktum att den bil du skickar till skroten, som kanske rullat drygt 30.000 mil har SKF kullager, som utan vidare kan gå 30.000 eller 60.000 mil till?
Många taxibilar rullar 60- 70.000 mil innan de byts ut. Åkaren får byta en del under resans gång, men aldrig kullager!

Våra kära X2000 tåg rullar på SKF kullager, de äldsta torde nu har gått en miljon mil, eller mer.... Fast jag vet inte om ens SKF kullager håller så länge, det får man kolla med SJ.

Förr sade man att svenskt stål biter, men troligen görs lika bra stål i Sydkorea eller Kina idag
Gamla volvobilar, med PV, Amazon, 240 och 740 hade legendarisk kvalitet. Statistiken talade sitt tydliga språk, en Volvo hade längst livslängd av samtliga bilmärken.
Idag har stafettpinnen övertagits av Toyota och Lexus.

Jag kan nämna en produkt till, som dessvärre inte längre tillverkas: Kockums spisar. Jag råkar vara en lycklig innehavare av en gammal Kockumsspis.

För ett drygt år sedan köpte jag en lägenhet, byggd 1964. Spisen var en gammal Kockums (original?). Jag noterade den fina finishen och den glänsande emaljen, men frågade säljaren (skeptiskt!) om funktionen.
"Perfekt", bedyrade han.

Så här i efterhand kan jag bara konstatera att han inte ljög: Värmen kommer blixtsnabbt, ugnen ger en kraftfull och jämn värme.

I ett rent marknadsekonomiskt perspektiv är det förtstås vansinnigt att tillverka spisar som håller en halv mansålder eller mer, men jag är lycklig över min Kockumsspis och kommer behålla den så länge som möjligt!

Jag har en till svensk kvalitetsprodukt som jag älskar, en Crescent cykel från mitten av åttiotalet. Den är visserligen sparsamt körd, men det enda som är bytt är originaldäcken, av fabrikat Trelleborg, de höll i nästan 15 år.
Tyvärr finns inte Trelleborgdäck längre, så jag har bytt till finska Nokian istället, det närmaste jag kunde komma.

Ett tag var Ericsson mobiltelefoner legendariska, ni kanske minns outslitliga 388 med metallram och glasknappar.
Idag är Nokia mycket hållbarare och Samsung och LG är på hugget.





Kommentarer
Postat av: joakim

Fast SKF kan knappast räknas in som svensk kvalitet då det inte är ett svenskt företag utan tyskt.



Svenskt stål är världskänt för sin höga kvalitet varför de också kan ta ut ett högre pris än sydkoreanskt och kinesiskt dito. Fast de är nog snart ikapp oss.



Jag funderar och funderar på om jag kan komma på någon högkvalitativ svensk produkt/tjänst. Scania, kom jag på nu, är väl kända för att bygga bussar och lastbilar med hög kvalitet? Undra också om inte svenska företag är kända för sin leveranssäkerhet vilket ju är en viktig kvalitetsfaktor? Vatten vi har ju världens bästa vatten direkt ur kranen. Har också för mig att vi är duktiga på transportsystem och logistiksystem? Jaha nu kom jag inte på mer så du har rätt Johan.



Cheers / Joakim

2010-04-23 @ 14:53:14
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0