Krisen sprider sig

Nu har kreditinstitutet Standard& Por sänkt Spaniens rating till AA, skräpstatus. Snart följer Portugal med....
Ytterst få tyskar vill hjälpa Grekland, högst förståeligt, dessvärre är detta ett moment 22, det blir ännu dyrare att låta bli.

Euron faller hårt mot Dollarn, dessvärre faller vår svenska valuta ännu mer, trots att Sverige har bra statsfinanser.

Det är full dramatik nu, ett grekiskt ödesdrama.

Sedan börjar det klarna vad de rödgröna vill: Höjda skatter på alllt kommer försämra folks köpkraft, ofinansierade miljardlöften kommer bidra till mer inflation, och sedan höjda räntor.
Och förstås sämre statsfinanser.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Ja de rödgröna lär inte få min röst det är ett som är säkert. Kanske inte så mycket för höjda bensinpriser utan av andra orsaker som ökat skattetryck.



Fast det blir närmast komiskt när Alliansen kritiserar dessa utlovade bensinhöjningar. Man kan tycka vad man vill om höga bensinpriser men det första Alliansen gjorde när de fick makten var att höja bensinpriset trots att de hade utlovat det motsatta. De rödgröna är i alla fall ärliga så man som väljare vet vad man lägger sin röst på.



Vad det gäller euron är jag SÅ glad att sverige just nu står utanför med tanke på vad som just nu händer. Jag röstade ja till kronan av anledningen att vi ska fortsatt få ha makten över vår egna penningpolitik med egen ränta osv. När man kan visa på att eurosamarbetet fungerar kommer jag ändra min inställning.



Sedan ser jag nu en tydlig demokratisk svaghet i eurosamarbetet. Det är nu andra (tyskland osv.) än det folkvalda grekiska pralamentet som sätter agendan, bestämmer inrikespolitiken i grekland. Då spelar det ingen roll vad eller vilka grekerna röstar på då det är andra utanför deras egna gränser som bestämmer poltiken. En demokratisk svaghet som i en nära framtid kan skapa oroligheter.

2010-04-29 @ 16:30:43
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0