Valaffischer

Snart är det val igen. Själva valet verkar mötas av stort ointresse och orsaken till det kan andra bena ut, jag har också åsikter om det, men känner själv ett visst ointresse....

Ett  som påminner om "vanliga" val är förekomsten av valaffischer och hur fullständigt taffliga och ointressanta slogans som målas upp, budskap som är så vaga att de flesta med en gäspning kan instämma.

En egendomlighet är exempelvis Folkpartiet som har bilder på stylade Malmström och Paulsson också har en bild på en milt blickande Björklund. Mig veterligt är han inte kandidat till EU- parlamentet!

Från tidigare val minns jag nog Centerpartiets bäst: En vacker, fyllig kvinna, som skulle kunnat figurera på en Zorntavla, som helt näck vadar ut i en sjö i solnedgången, man ser hennes tilltalande bakre del.
Texten lyder: " Välkommen till Mittens Rike"........
Frågan är: Var de som skapade denna affisch sinnesrubbade? Mittens Rike, är inte det Kina?
Bilden och budskapet är lika obegripligt som centerns politik var vid den tidpunkten med en partiledare som talade i gåtor. Oraklet i Delfi var ett under av klarspråk i jämförelse.
Kanske fanns där en poäng som jag missade, men jag tvivlar....

En affisch som blev väldigt häcklad, anser jag däremot vara glasklar och fyndig: Ni kanske minns bilden på en välklädd man sittandes i en öppen bil med handen elegant utsträckt över en dalmatiner som satt i höger framsäte. Budskapet löd: " Jag röstar på Socialdemokraterna för jag vill ha ordning på Sveriges ekonomi".

Kritiken lät inte inte vänta på sig. " En yuppie i en sportbil!" utropades det indignerat.
En för mig obegriplig kritik. Det var på den tiden borgerliga regeringar var ökända för att både sänka skatter och öka statens utgifter, en ekvation som inte går ihop.

Affischen förmedlade budskapet att inte bara undersköterskor eller arbetare i blåställ hade skäl att rösta på sossarna.

Hade det varit en töntig yuppie i en pärlemorvit Porsche med en välspacklad blondin hade jag kanske instämt.

Alla som har lite koll såg direkt att bilen var en VW typ 1 Karman Ghia, en nobel veteranbil, knappast något en finansvalp susar runt i.
En kille med smak och förmåga till kritiskt tänkande!

Kommentarer
Postat av: Joakim

Du missar helt klart poängen. Mittens rike hos kvinnan som vadar ut i vattnet är det som menas. och det riket är himmelriket så inget fel i det . . .



// Joakim

Postat av: Joakim

En mer seriös tolkning kan vara att C vid denna tid försökte föra en mittenpolitik. Lite mittemellan S och M. Alltså mittens rike, typ . . . . Fast jag föredrar min första tolkning ;)

2009-05-27 @ 05:52:54
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0