TV

TV är en fantastisk uppfinning, fast jag har aldrig tittat särskilt mycket på TV.

Själva apparaterna är också fascinerande. Jag minns barndomens svartvita TV på sextiotalet, det var stor sensation när vi fick en andra kanal.
Min mor, som var så fascinerad av ishockey, det var Sovjet- Sverige, det var Sverige- Tjeckoslovakien och jag minns att farsan fick steka fiskbullar åt mig och brorsan när det var hockeykvällar.
De där runda findusbullarna som inte längre finns med stuvad spenat och potatis.

Sedan kom färgteve och jag minns besöket hos en släkting 1968 som var direktör som hade köpt en Philips färgteve för hårresande 4.000 kr, en Volvo Amazon kostade c,a 16.000 kr. Det säger en del om bilars och teveapparaters prisutveckling......
Vi tittade fascinerat på en fotbollsmatch, jag minns än idag de sjukligt gröna och oranga färgerna på rutan.

Nuförtiden är det platt- tv, LCD och prisma och allt vad det heter. Det senaste är visst projektorteve som sägs ge biokänsla.

Visst har bild och ljud blivit bättre, även om jag inte alltid är så imponerad över platt-tevens bild. Det verkar som de är känsligare för störningar än gamla hederliga tjockteve.
Med DVD blir bilden däremot alltid klockren.

Apparaterna var som så mycket annat snyggare förr. Jag minns mina farföräldrars TV, jag tror det var en Philips. Den var svartvit i fint träslag med snygga luckor att stänga framför bildröret.
Då såg den ut som ett bättre barskåp.

Vi har nu hur många kanaler som helst, men får allt sämre television. Att de kommersiella kanalerna sänder massa dålig underhållning må vara hänt, men även SVT har gradvis chanserat.
Eländet började med Expedition Robinsson, ett löjligt underhållningsjippo.

För bara ett par decennier sedan hade vi Guillous Rekordmagasin, Filmkrönikan som varade i två timmar, för att nämna något.
SVT hade filmspecial då man körde Bergman, Rohmer eller Kieslowsky varje vardagkväll.

Idag är det mest skräp och dålig underhållning. Det enda jag numera tittar på är nyheterna, trots en ny platt-teve.
Jag har alltid lojalt betalt TV- licens. Fast nu känner jag att jag vill slippa, men det finns inget val.
Om SVT dristar sig till att tacka för att jag betalar min licens kommer jag surt svara "Vad har jag för val?"

Kommentarer
Postat av: Maria

Minns när jag var liten, då vi bara hade två kanaler att välja på. På vardagarna tog programmen slut vid 23 tiden. Det avslutades alltid med nationalsången. :-)



Jag bor i USA nu, och vi har en herrans massa kanaler. Jag tittar på en bråkdel av dem. Och ja, vi har en LCD teve också. Lite skillnad på Stor teven med träluckor vi hade på den gamla goda tiden. :-)

2009-05-09 @ 17:24:50
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0