Tråkigt att få rätt

För några veckor sedan skrev jag om Swedbanks problem i Baltikum och att det kan bli en en huvudvärk för svenska staten med ytterligare värdefall av den svenska valutan.
Dessa farhågor verkar nu dessvärre besannas, kronan har fallit kraftigt under de senaste dagarna. Tänk om vi haft euron....

Konstigt nog är allt sig likt. Handelsbanken hamnar aldrig i samma krisläge som andra banker, det var samma visa på 90 talet, fast då hette de Gotabanken och Nordbanken.
Inget nytt under solen.

Ett annat bekymmer är hur européer och amerikaner ska kunna konkurrera med asiatiska tillverkare. Idag läste jag om Volkswagen som har problem med havererade kamkedjor. En kamkedja ska hålla bilen ut eller 30.000 mil.
Jag törs påstå att problemet inte förekommer hos japanska eller koreanska tillverkare.
Om någon idag skulle fråga mig vilken bil i "Golfklassen" man ska välja blir mitt svar blir Honda Civic, läckrare, tuffare, "mer dynamisk" än någon konkurrent, särskilt R modellen som skåpar ut alla GTI.

De bästa cykelramarna görs numera i Taiwan, stolta cykelländer som Frankrike eller Italien kan fortfarande stoltsera med fina exklusiva ramar i små serier.
Men inte " value for money".

Det görs exklusiva, handbyggda klockor i Schweiz. Men enligt alla objektiva kriterier har japanska Casio bäst kvalitet och mest avancerad teknologi med solcellsdrivning och exakt radiokontrollerad tid.

Asiatisk mat är också god och nyttig, inte massa fett och kolestorol.

Jag kan på rak arm bara hävda europas överlägsenhet på några få områden: Bästa whiskyn kommer från Skottland och synnerhet från öarna Skye och Islay.
Bästa ölen är Guinness från Irland, Jever från Tyskland och Urquell från Tjeckien.

Sedan har vi massa läcker arkitektur, gamla centraleuropeiska städer med ringmurar och mysiga torg och gränder  som överglänser allt!




Kommentarer
Postat av: Stellan

Jag läste också artikeln om VW´s kamkedjor. Mitt förtroende för detta märke (om jag nånsin har haft något) sjönk till en ny lägsta nivå. Bara för att bilen kom in för service 44 mil för sent får han ingen ersättning. Vilka svin säger jag..och han hade varit trogen kund i många år. Hade det varit jag så vet jag vilket märke jag inte hade köpt nästa gång i alla fall....

2009-05-29 @ 20:47:35
Postat av: Stellan

Jag läste också artikeln om VW´s kamkedjor. Dålig stil att neka ersättning för att ha kört 44 mil över gränsen.....på dom milen går inte en kedja sönder av utebliven service. Jag hoppas han köper en bil av något annat märke nästa gång. Ska VW bygga upp sitt usla verkstadsrykte så går det inte behandla kunder på detta viset

2009-05-29 @ 20:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0