Heja Vänsterpartiet!

Jag kanske inte tillhör de som står i frontlinjen bland Vänsterpartiets supporters. Men även V lanserar ibland vettiga förslag.

Nu har Vänsterpartiet fört fram det riktiga förslaget i Göteborg att Västtrafik ska fixa så att cyklister kan ta med sig cyklarna på tåg, båtar, (på regionbussar går det redan idag)

Det verkar som Västtrafik lyssnar och är beredda att genomföra förslaget.

Jag älskar att cykla, men jag tillhör inte entusiasterna som gladeligen trampar 20- 30 mil på en helg. För jobbigt och tar för lång tid.
Att kunna kombinera tåg eller buss, och avrunda de sista, eller första milen är perfekt, och skulle få mig och säkert andra att åka kollektivt mer.

Som förra helgen, när jag drog till Göteborg. Jag slängde in cykeln i bilen och trampade de sista milen från Alingsås. Hade jag fått ta med cykeln på tåget, hade jag gärna gjort det.

Jag minns en tågresa i Danmark för ett tag sedan. På deras motsvarighet till Intercitytåg fanns särskilda vagnar där man enkelt och smidigt kan ta med cykeln.

På SJ är det dyrt och besvärligt, cykeln ska polliteras och emballeras.... Nä, man skiter i det och tar bilen istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0