Fakta, argument, åsikter och logik

Ibland fastnar saker som sägs. Som en kurs jag var på när jag jobbade i bilbranschen.
Kursledaren påtalade det självklara, men som man inte alltid tänker på, att ju mer åsikt och ju mindre fakta, ökar risken för konflikter och meningsskillaktigheter.

Ett exempel på fakta: De flesta EU- stater har infört Euron, ett faktum som endast en dåre kan argumentera emot.
Säger man däremot att det är ren idioti att inte Sverige ännu infört euron kommer många resa ragg och häftigt argumentera emot. Då kommer genast känslor fram, som inte är förnuftsmässiga, oavsett vilken ståndpunkt man har.

Tidigare i veckan hörde jag en TV. interjvu med George Soros, onekligen en intressant person. Han tjänade bl.a miljarder på att spekulera mot den svenska kronan under 90- talskrisen.
Bildt och Dennis chockhöjde räntan till 500% och förlorade ändå, debaclet kostade svenska skattebetalare i runda slängar 50 miljarder.
Sedan kom Göran Persson överens med Centerpartiet och räddade faktiskt Sverige från bankrupt.
Kronan föll som en sten, men börsen tjurrusade och industrin blev rejält dopad.
Samma sak kommer snart hända i Litauen, Swedbank och svenska staten kommer stå med svarte petter.

Soros sade inte så mycket intressant under intervjun, förutom att det behövs mer reglering på finansmarknaden.
Men han sade en sak som gjorde intryck: Han flydde från de nazistiska pilkorsarna i Ungern. Han sade: " Då blev jag varse vilken skillnad det gör under vilket samhällssystem man lever i".
Det var klockrent och gjorde djupt intryck på mig.

I Sverige kanske det inte spelar jättestor roll om sossar eller moderater styr, även om det förstås skiljer.
Men för en östtysk var livet definitivt ofriare och materiellt sämre, jämfört med en västtysk, några mil bort, på andra sidan muren. (Om Ohly råkar läsa detta, hoppas du får dig en tankeställare.....)

Nu har vi snart EU- valet. Många skiter i det, och visst känns Bryssel fjärran och byråkratiskt.
Själv är jag varken insatt eller jätteintresserad. Men jag kommer rösta, på känsla.

Jag gillar Marit Paulsson: Ja till Euron (utan folkomröstning, det ska partierna besluta), Folkpartiet är mest EU positivt.
Vidare förordar hon en så human djurhantering som möjligt, nej till koscherslakt ; man ska inte stryka religösa medhårs, djur kan känna ångest och dödsskräck precis som människor, förbjud detta barbari, om några judar och muslimer tar illa upp, låt dem ta illa upp!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0