Aktietips

Jag ryggar instinktivt inför besserwissers. Ni har säkert råkat på dem, killar, gubbar, det finns säkert kvinnliga också, som med bestämd, grötmyndig röst fastslår den enda sanningen.

Jag har råkat ut för typer som sagt om en viss aktie; "Superbra, bara att köpa".
Själv är jag inte så insatt, men även om så vore fallet, skulle jag aldrig våga uttala mig så självsäkert.

Det finns så mycket oförutsett som kan inträffa. Ett av de sista jobb jag skulle önska vore att vara placeringsrådgivare på en bank.
Där om någonstans vore en varningstext vara på sin plats: " Dessa råd är mina personliga, och varken jag eller banken tar något som helst ansvar om prognoserna visar sig felaktiga".

Bilbranschen anses ibland vara en rufflarbransch. Frågan är om inte bankbranschen är värre.
Säg att du köper en ny Hyundai eller Kia. Du får 5 år eller 15.000 mils garanti, förutsatt att du sköter service. Det är ganska riskfritt för dessa asiatiska tillverkare av kvalitetsbilar att lämna så generösa garantier.

När din bankman föreslår att du ska satsa i en Rysslandsfond eller Kinafond, och du spänner ögonen i honom och frågar om han kan garantera en hög avkastning, lär han skruva på sig besvärat och lämna ett vagt, negativt svar.

Själv har jag pysslat med aktieaffärer, i blygsam skala. Ibland har det gått skapligt, som med Ericsson, tills det gick åt helvete.

Jag tror att det nu, innan krisen kulminerat, finns chans till verkligt goda aktieaffärer. Om ett par, tre år kommer folk himla med ögonen och säga, den och den aktien skulle man köpt.

Jag minns nittiotalskrisen. Snacket gick att SE- banken skulle gå omkull. Kursen stod i några kronor. De smarta, smartare än mig, insåg att staten aldrig skulle tillåta en konkurs och köpte på sig för allt vad tygen höll....
Hävstångseffekten var sanslös, dagarna efter statens garanti tiofaldigades kursen och vissa blev miljonärer med en blygsam insats.

Nu får ni ett gratistips: Ratos. Har leverarat historiskt bra avkastning till låg risk och har dessutom bra direktavkastning.
SSAB: Har gått som tåget i alla år, har tagit stryk under finanskrisen. Jag har länge velat köpa, men först nu haft en slant över att köpa för.

Dessa två aktier har jag själv satsat på, men kom nu inte och skäll på mig om något eller några år om dessa råd är käpprätt fel, ni är fria myndiga människor som fattar era egna beslut, kom ihåg detta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0