Volvo och SAAB

Det ser tämligen nattsvart ut. "Bilexperter" talar med tillkämpat lugn om att det kommer ordna sig. Det råder överproduktion av bilar, många märken kommer försvinna. Tyvärr tillför inte Volvo och SAAB något unikt. Idag är många bilar säkra och har hög kvalitet. Volvos tidigare omvittnat höga kvalitet har snarare chanserat under Ford. Att som Mona Sahlin hävda att svenska bilar är så schyssta miljömässigt är fel. Svenska bilar är tämligen törstiga, och etanol är en tillfällig lösning. Idag har Honda och Toyota hybridbilar, Honda och BMW fungerande vätgasprototyper. Jag tror läget är kört för SAAB, vars varumärke eroderat under GM. Volvo har bättre läge, varumärket är fortfarande starkt i exempelvis Indien, världens sjätte största bilmarknad, med en snabbt växande medelklass som har råd att köpa finbil. Volvo lastbilar och bussar har stark position globalt. Jag såg många i Thailand. I Indien betalar passagerare extra för att åka med en Volvobuss, jämfört med lokalt byggda. Jag tror Volvo LV har intresse av att PV lever vidare, kanske i samarbete med indiska TATA. Men kvaliteten måste bli bättre, ny miljövänlig teknik måste till (snart kommer hybrid och senare vätgasbussar, kanske LV kan bidra med kompetens.) Om Volvo ska ha en chans måste man vara särpräglad, som varit BMW:s framgångskoncept. Bra, prisvärda bruksbilar görs numera bäst av koreanska tillverkare. Det är den värsta krisen sedan varvskrisen. Staten ska dock inte hjälpa amerikanska tillverkare som misskött sig. De anställda som nu förlorar jobben ska få all hjälp av staten att ställa om, men att gå in som ägare i två förlustbolag är att kasta skattepengar på något som sedan ändå går omkull med inkompetent ägare. Detär bara att titta på den tragiska historien med den tidigare så stolta brittiska bilindustrin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0