Veronica Maggio

Jag är en medelålders stofil som har en mycket cementerad musiksmak. Jag lyssnar endast på jazz, gärna från 40 till 50 talet.

Charlie Parker, Miles Davies och sångare som Frank Sinatra, Sarah Vaugnan, Billie Holliday är ett litet axplock på sånt jag gillar.

Bland lite modernare musik gillar jag soul från 70-talet, gärna från det berömda Motown.

David Sanborn och Stanley Turrentine är fina jazzmusiker som håller igång än idag, vad jag vet.

Det är mycket sällan jag hör något nytt som attraherar mig, men det händer. För tio år sedan fastnade jag för Victoria Tolstoy och var bara tvungen att köpa CD:n "För Älskad". Senare kom hon ut med "White Russian" tror jag den heter, fast den var inte alls lika bra. Nu har jag inte hört något från Tolstoy på länge.

För några månader sedan när jag satt i bussen och körde hade jag för ovanlighets skull P4 på radion. Det är mest P1 annars.
Ut från högtalarna strömmade en låt som var av det gåshudsframkallande slaget. Jag var förhäxad. Jag hade ingen aning om vem som sjöng. Efter låten fick jag reda på att hon har det vackert italiensklingande namnet Veronica Maggio.

Jag kommer snarast införskaffa en CD (Det skulle aldrig falla mig in att stjäla och ladda ner från nätet).  Dessutom har jag flera hundra LP och CD och köper högst ett tiotal CD om året. Då kan man betala 169 kr eller vad det kostar.

Sedan måste jag försöka hinna med att höra henne live.

För en vecka sedan körde jag också och lyssnade på P3, det var något tråkigt naturmagasin på P1.

Då fick jag höra att Veronica Maggio tydligen kommer att röstas fram som årets artist inom sin genre. Det är välförtjänt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0