Negativt med svag valuta

Jag köper inte alls argumentet att vi haft högre arbetslöshet med Euro. Vår bilindustri går inte alls bra, trots rekordsvag valuta. Volvo påstods tidigare tjäna pengar om Dollarn bara går över 8 kronor, nu är vi där och Volvo ligger lika illa till. Öststaterna hade svag valuta, men taskig ekonomi. Numera står polska zloty högt i kurs. Pagrotsky kan fortsätta mässa hur bra det är med svag krona när 11 kronor mor euron passeras, jag köper inte argumentationen. Om Sverige ska konkurera med låga löner och svag valuta, är det ett fattigdomsbevis, värdig en kommunisstat. Hade vi röstat ja till Euron hade kursen hamnat på 8.50, och Sverige hade varit ett rikare land.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Att jämföra Sverige med forna kommuniststater haltar enligt mitt tycke avsevärt. Inga jämförelse för övrigt men mig veterligen var dessa stater diktaturer med planekonomi. Vid diskussionen om eurons för och nackdelar bör istället jämförelsen göras med demokratiska länder, som har euro, med liknande ekonomi som sveriges. Själv är jag ingen nationalekonom så jag vet egentligen inget i fråga. Men jag väljer att tro på de nationalekonomer som uttalar sig och enligt dessa - när de gjort jämförelser med andra liknande länder som sverige med den skilnnanden att de har euro - hade vi haft en betydande högre arbetslöshet om vi infört euron.



Men inget är helt svart och vitt. Vissa saker hade säkert varit bättre med en euro men att just arbetslösheten hade varit högre verkar de flesta experter vara överens om. Fast detta är egentligen en pseudodebatt då det svenska folket har sagt sitt och folkets vilja får man nog försöka acceptera, i en demokrati.

2008-12-09 @ 19:42:12
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0