Motorcyklar

I ett tidigare inlägg skrev jag om att smiska bilar på bana, och vilken oerhört ofarlig men samtidigt nöjsam sysselsättning det är.

I vanlig trafik gäller förstås att ta det lugnt. I vissa lägen går det förstås att blåsa på rejält utan fara, exempelvis en öde motorväg en tidig sommarmorgon med öppna fält och fri sikt.

250 km/h är det fortaste jag kört, också ganska odramatiskt, i en stabil BMW på en glest trafikerad motorväg i Tyskland.

Motorcyklar har jag dock enorm respekt för. Jag skulle aldrig våga köra fort med MC, ens på bana. Det häftigaste jag kört i MC är en 400 kubik Honda.
Jag tyckte den accelererade kusligt snabbt.

Jag begriper inte hur någon fixar att ge järnet med en MC på bana. En bil sladdar om det går för fort, en MC landar på sidan, med rimligtvis tragiska konsekvenser för föraren.

Mina erfarenter på två hjul inskränker sig till cykling, jag tycker det känns otäckt när jag susar ner för Billingen och farten överskrider 50 km/h.

Utomlands på semesterparadis som Thailand hyr jag MC. En liten behändig Honda på 100 kubik som går att få upp i hundra knyck, något jag aldrig utnyttjar.
40- 50 km/h är tillräckligt för mig och jag njuter av det förbipasserande landskapet.

Det handlar om ren självbevarelsedrift, jag älskar livet och vill minimera riskerna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0