Lustiga namn

Vissa namn är lustiga. Nu finns det en myndighet som bestämmer vilka namn som tillåts. Stötande eller adliga namn är bara att glömma. Vill man vara struntförnäm kan man dock lägga sig nära. Jag känner en som tog sig namnet Hammarsjö.... Jag läste om en kille som ville ta namnet "Brunstgnägg". Det blev nobben. En kille i min stad, som jag inte känner, brukar roa sig med att beställa taxi i diverse religiösa potentaters namn, levande eller historiska. Växeltjejerna kanske inte alltid är bekanta med dessa herrar, men de håller alltid god min. Sedan finns det fina herrar som tar sig ett överklassnamn. Percy Barnevik eller PG Gyllenhammar. Lite lustigt måste det varit när den högdragne Gyllenhammar kom på kollisionskurs med Gyll.... Sedan har vi kristdemokraten Sacrédeus, som betyder "Helig Gud" på franska. Man tar sig för pannan.... Ett annat kul namn var en ordförande för IOGT-NTO som hette Ruus.... Jag måste dock tillstå att "Brunstgnägg" är roligt. Kanske jag ska använda det någon gång....

Kommentarer
Postat av: Tommy

En Lionsbroder berättade att när han var student så var man tvungen att beställa bord på restauranger, och det var inte alltid en student gavs plats. Men om han ringde och beställde bord till Ankarström junior så brukade det alltid gå bra. Namnet slår direkt an i minnet, men det är inte alla som kan placera officeren som mördade Gustav III.



Tommy

2009-01-05 @ 08:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0