Bilkrisen

Stålbadet kommer fortsätta flera år. Efter krisen kommer det fortsättas tillverkas bilar, men många märken kommer försvinna och några nya kommer istället.

Två nya märken att lägga på minnet är Tesla och Fisker. Den förstnämda är en eldriven, läckert designad sportbil från Kalifornien.
Fisker är en snygg, sportig hybridbil som skruvas ihop i Valmetfabriken i Finland.

De sk miljöbilar som hittils presenterats har inte varit snygga, inte haft märkvärdiga prestanda, inte haft unik låg bränsleförbrukning.

Det bästa vore om GM och Ford gick i konkurs. Några russin går att plocka ut: Den nästan färdiga elbilen Volt.
Kanske muskelbilarna Corvette, Camaro, Dodge Challenger.
Europeiska Ford och GM gör skapliga bilar som nyligen lanserade Opel Insigna.

Jag läste idag att FIAT och Peugeot planerar att gå ihop. Det kan funka om de åter hittar den speciella latinska stil och känsla som fanns fram till 70-talet.
Kan designhuset Pininfarina åter hitta stilen?

Volvo kanske går att rädda. Det ser mörkt ut för SAAB, kanske sista halmstrået finns hos de latinska tillverkarna. SAAB 9000 är märkets mest framgångsrika modell, oerhört säker, rymlig som en Chevrolet Caprice, snabb men bränslesnål turbomotor och sportiga köregenskaper.
Det var 80-tal och SAAB har aldrig varit så konkurrenskraftigt. 9000 var resultatet av ett samarbete med FIAT och Alfa Romeo.
Vi bilnördar minns systerbilarna Alfa 164 och FIAT Chroma, som även utan patriotiska solglasögan var underlägsna 9000.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0