Pininfarina

Hos bilentusiaster som har en faiblesse för latinska och i någon mån brittiska bilar, är senaste veckans nyhet att Pininfarina blöder med en förlust¨på drygt 39 miljoner euro under senaste året en sorglig nyhet.

Tyvärr är jag inte förvånad, Pininfarinas storhetstid var 50, 60 och 70 talet då många vackra bilmodeller såg dagens ljus. Inte bara lyxbilar som Ferrari, utan även bruksbilar från Alfa Romeo och Peugeot förgyllde gatubilden i europas städer.

Listan kan göras hur lång som helst, men FIAT 124 spider, Peugeot 504 kupé och cab, Alfa Romeo Duetto är några synnerligen lyckade exempel.

Under senare år har Pininfarina presenterat förra generationens Alfa Spider och kupé, som är rent fula, en tragisk utveckling. Den senaste versionen är snyggare, men tillför inget nytt.

Peugeot har av kostnadskäl slutat samarbetet med Pininfarina och som en händelse slutat leverera vacker design. 406 kupé, en äkta pininfarinare, var den sista snygga peugeoten.

I slutet av 60 talet gjorde Pininfarina en synnerligen läcker strömlijeformad sedan åt Brittish Leyland. För mycket avantgarde tyckte BL, stafettpinnen överlämnades åt Citroen, som presenterade synnerligen läckra GS och CX.

Pininfarinas saga är snart slut, några entusiaster kommer fälla en tår.

Visst kommer det fortfarande designas vackra bilar, från studios i Kalifornien, Japan, Korea eller rent av Indien.

Tyvärr är många bilar fulare en någonsin, alla dessa eländiga stadsjeepar och äckligt praktiska familjebussar.

Gatubilden har definitivt förfulats i europas städer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0