Moderaterna igen

Det har tjatats mycket om moderaterna under senaste tiden, även på denna blogg, jag vet ,det börjar bli tjatigt, men jag kör ett varv till ändå.

Jag har ingen personlig erfarenhet av politik, däremot bilbranschen, där jag tidigare jobbade under många år.

En gemensam nämnare mellan min erfarenhet och politiken är alla dessa käcka konsulter med svada och närmast frikyrkopastors glöd som kommer och ska stöpa om organisationer.

Eftersom jag är publicistiskt ansvarig för denna blogg, tänker jag inte hänga ut någon, utan kan konstatera att dessa konsulter ofta lämnade förödelse efter sig.

Varför kan man fråga sig. Ett svar kan vara att dessa konsulter lever i det blå, de är inte torra bakom öronen och har aldrig jobbat i verkligheten.

Mycket snack, lite verkstad. Tjusig yta men tomt under.

Kanske är jag orättvis, en gammal knarrig, förändringsobenägen kverulant.

Det må vara hur det vill med den saken, men imorse när jag hörde Slingman på radion, fick jag en reminescens av just en sådan slipad konsult med väloljad käft.
Även Schenström tillhör enligt min mening denna konsultsekt.

Allt låter så himla käckt, man ska modernisera, stöpa om, bredda väljarbasen.

Tanken är inte svår att förstå, moderaterna nöjer sig inte med att vara största borgerliga parti, man vill på allvar konkurrera med socialdemokraterna och vara det största partiet.

Tanken må vara god, men ryggradslöshet, brist på principer och ideologi, och det uppenbara problemet  många ledande moderater har att leva som de lär (lag och ordning!), kan i slutänden leda till att partiet tappar rejält i opinionen.

Många kommer nog i likhet med mig gå till något annat borgerligt parti, många tidigare sossar som röstade på Reinfeldt går tillbaka till S.

Gunnar Hökmark känner jag respekt för. Han aldrig blivit stylad och har alltid varit konsekvent. Han är nog glad att sitta i EU parlamentet, långt från lekstugan.

Hökmark har en del emot sig. Han anses tillhöra "bunkergänget", de gamla moderaterna, tillsammans med Per Unckel och Bo Lundgren, som ansågs skyldiga till det dåliga valet förrförra gången.

Hökmarks framtoning är inte den bästa. Han har kalla fiskögon och ett sarkastiskt leende. Hans skånska är gnällig. Nuförtiden då ledare stylas för att göra sig bra i tv, är detta förstås en kvarnsten runt halsen.

Det var befriande att höra Hökmark intervjuad i radion under partikongressen. Reportern försökte få Hökmark att säga något om de nya moderaterna och vad hans åsikt var om dessa.
Den slipade Hökmark svarade att han varken var gammel eller nymoderat, har var helt enkelt moderat, hade alltid varit moderat!

Ett elegant distanserande från vad som händer nu i partiet.

Den intressanta frågan är vad som händer om partiet får sämre stöd i opinionen än under Bo Lundgrens tid.

Kommer det nya, smarta konsulter, som ska ställa allt tillrätta igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0