Icke svar

Att moderata statsråd verkar vara överrepresenterade när det gäller svarta löner och tv licensskolk är säkert helt sant, även om det finns myglare i alla partier.

Alla har vi väl träffat folk som jobbar svart och som skiter i tv licensen. Som svar när man frågar varför, anges skäl som att spara pengar och ibland ideologiska, "skattetrycket är för högt och jag ogillar publik service".

En sorts civil olydnad som jag visserligen inte delar, men som jag ändå respekterar mer än det icke svar som nu levereras: "Det är fel, det finns inget försvar, jag ska rätta till detta".

Men frågan "varför" vägrar statsråden svara på. Cecilia Stegö var en fanatisk hatare av SVT, det hade varit ärligt om han sagt som det var, skälen var ideologiska.

Maria Borelius försökte hävda att hon inte hade råd med en "vit" barnflicka, ett synnerligen löjeväckande påstående med tanke på att hon hade miljoninkomster.

Det finns folk med dålig ekonomi som förgyller tillvaron med lite fiffel, skattefusk och tv licensskolk. Jag förstår dem och känner viss sympati.

Men högavlönade har banne mig råd att betala skatter och avgifter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0