Fusk och mygel

Strålkastarljuset har på sistone mest riktats åt moderata statsråd som anlitat svart städhjälp, om just moderater är överrepresenterade går ju alltid att diskutera.

Det har ju tidigare varit en del väsen över ledande sossars bristande moral, men massmediadrevet brukar fokusera på en sak åt gången.

I kölvattnet av denna diskussion har även bidragsfusket kommit fram. Det är tydligen mer omfattande än vad försäkringskassan trott.

Min inställning är glasklar: Utgå från att människor gärna fuskar för at tskaffa sig egna ekonomiska fördelar. Kontrollen måste vara effektiv och straffen avskräckande, det är det enda som hjälper. Att vädja till folks moral räcker dessvärre inte.

Sedan måste jag erkänna att jag känner mig lite touché: En debattör raljerade över alla dessa människor som i likhet med mig spytt galla över Cederschöld kanske inte alla är snövita själva....
Ni vet det där kristna, "att inte kasta första stenen".

Jag har väl tyckt att tjänar man 1.9 miljoner, kan man anlita en seriös städfirma. Det finns mer förståelse för om en fattig fifflar.

Själv har jag aldrig utnyttjat ett enda bidrag som jag inte har rätt till, däremot kan någon krona intjänats, någon tjänst betalts, som inte skatteverket vet om.

Vissa politiker börjar lufta åsikten att skattefusket kan bero på folk tycker att skattetrycket är för högt, att sänka skatten är därför rätt väg att gå inom t.ex servicesektorn.

Att Maud Olofsson uttryckte denna ståndpunkt häromdagen är intressant. Centerpartiet tycker det är rätt att höja bensin och elskatter.
Som energiminister gör hon inget åt Vattenfalls övervinster.

Om jag tycker bensinskatten är för hög och smugglar in lågskattad bensin från Estland och köper el svart från någon anställd på Vattenfall, kommer då Maud Olofsson tycka att jag har rätt i min ståndpunkt och föreslå sänkta bensin och elskatter?

Naturligtvis inte, det är skillnad på skatter och skatter, vissa är politiskt korrekta och kan inte ifrågasättas.

Sänkt skatt på hushållsnära tjänster och för tjänsteföretag har blivit en helig ko för Centern.

Det är viktigare än att den livsviktiga elintensiva industrin och hushåll får billig el. Visst, industrin kan flytta, sen kan vi ha en massa lågbeskattade tjänsteföretag, hur går det med svensk konkurrenskraft då?

Alliansen dansar efter centerns pipa, i januari höjs bensinskatten med 29 öre, dieseln med hela 50 öre.

Även kollektivtrafiken drabbas, 50 öre betyder åtskilliga miljoner för t.ex Västtrafik.
Nedskärningar kan bli effekten, trots att miljön tjänar på en bra kollektivtrafik.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0