Ekofascister

Tom Clansey skrev en rätt gastkramande thriller, " Täcknamn Rainbow", som handlade om ett gäng miljöfundamentalister och misantroper som planerade människosläktets eliminerande från jorden genom spridandet av ett dödligt virus.

Boken skrevs för några år sedan, och jag är förvånad att inte ekofascister och terrorister inte dykt upp än.
Det finns alltid galningar som anser att ändåmålen helgar medlen, det kan gälla politik eller religion.

Vi har rörelser som Baader Meinhof, Al Qaida, listan kan göras lång. Även stater har drabbats av denna ondska, som tredje rikets Tyskland, eller bolsjevikernas Ryssland.

Nu verkar det dessvärre som något är på gång i ekofascismens tjänst. Missdådaren som utförde skolmassakern i Finland uttryckte just sådana känslor. Dessvärre tror jag han har sympatisörer.

I Sverige har ekologister börjat släppa ut luften ur stadsjeepar, vilket kan tyckas harmlöst, men vad tycker vi den dagen de börjar spränga stadsjeepar i luften?

Stadsjeepar må vara en beklagansvärd biltyp, det är jag den första att skriva under på, som gillar kvicka, lätta bilar med utsökta köregenskaper (alltså Mazda Miata), men det är trots allt inte olagligt att köra stadsjeep.

Även en gammal stofil som jag inser att vi människor har ett ansvar för miljön.

Dock känner jag en instintiv skepsis när jag hör en del miljödebattörer. Det är samma planhushållningsargument som sjuttiotalets vänsterdebattörer.

Varför inte erkänna att en bra materiell tillvaro ger ett bättre liv. Att kunna ta bilen och upptäcka nya länder är fantastiskt. Att ha varma och behagliga bostäder är också toppen. Att även vanliga löntagare kan besöka europas storstäder eller Thailands ljuvliga stränder tack vare lågprisflyg.
Allt detta vill glädjelösa miljödebattörer ta ifrån vanligt folk, endast rika kommer ha råd om de får bestämma.

I Indien och Kina får alltfler välstånd, och det ojas att det inte går.

Vad är då mitt svar?

I likhet med min morfar är jag utvecklingsoptimist. Ny teknik kommer. Bättre, kraftftullare kärnkraft med bridreaktorer. Solenergi. Kolet kommer fortsätta vara en viktig kraftkälla, men man kommer inom kort ta bort co2 från utsläppen och i flytande form förvara säkert under jord.

Som bilälskare hoppas jag på fina motorvägar där man kan köra vätgasbilar i 300 km/h eller mer.

Kanske även vätgasflyg till Thailand?

Ekofascisterna har rätt i ett avseende, jorden är överbefolkad. Naturligtvis tar jag avstånd från deras stalinistiska metoder att lösa problemet, men världens ledare borde på sikt kanske halvera jorden befolkning genom födelsekontroll, religiösa ledares makt måste minskas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0