Bilar och film

Som bilintresserad följer jag med intresse de bilar man kan se på film, speciellt äldre filmer.

Några erkända kultrullar bör nämnas "Bullit" . Den hissnande biljakten i San Francisco och den gröna Shelbymustangen är underhållning på högsta nivå.

I "Le Mans" figurerar en tidig Porshe 911 Carrera med fuchsfälgar, samt alla läckra tävlingsbilar, Ford GT 40.

I filmen " Hair" åker hippieungdomarna omkring i en ljuvlig Lincoln Continental, något så ovanligt som en fyradörrars cab, en sådan som Kennedy blev mördad i Dallas.

Jag tror den heter "Tillbaka till nollpunkten", "Kowalsky" rattar en muskelbil, en Dodje Challenger, utmanar en Jaguar E type, samt ett oräkningt antal polisbilar.

I såpan Falcon Crest åkte den elake Angela Mercedes 600, en pampig limousine för statsmän.
De nordkoreanska ledarna åker fortfarande MB 600, Göran Persson blev hämtad i just en sådan när han var på statsbesök.

I " Dallas" åkte Bobby Ewing Mercedes SL, en synnerligen tung men gedigen roadster. I folkmun kallas dessa mersor för "dallasmoppe".

" Snobbar som jobbar" är ytterst sevärd, Roger Moore kör en läcker lejongul Aston Martin, Tony Curtis en ännu läckrare Dino 246. Själv tycker jag tidiga Dino är det läckraste Ferrari presterat, även om bilarna ansågs för simpla att bära Ferrarinamnet.

Mazda MX5 miata, den ultimata sportbilen, sett till pris och körglädje, figurerade i Åbergs "Golfaren". I samma film hittar vi en läckert mörkgrön Morgan.

Listan göras hur lång som helst. Om någon filmregissör råkar läsa detta, har jag kraftig kritik mot vissa företeelser: Otyget att ta bort innerbackspeln. Hastighetsmätare som visar noll när bilen körs. Inget vindrufs i håret när det körs kabriolet.

Dessutom störs jag när en viss bilmodell byts mot en annan, trots att det ska föreställa samma bil, som i en film med Donald Sutherland som jag glömt namnet på. Som intellektuell åkte han Volvo 745. En skurk eldade upp hans bil, vraket var en 245!
Jag förstår att filmbolaget sparade pengar på att elda upp en 245, men trovärdigt är det inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0